Magánrepülő a világűr küszöbén

A világűr meghódítása drága és felettébb időt rabló tevékenység. Van vagy 5 kormány a világon, amelyik komolyabban foglalkozik vele. Mégis úgy tűnik, hamarosan magánrepülővel is orbitális pályára állhatunk.


SpaceShipOne: pályára állnak

A játék neve X-Prize, azaz X-díj, amit az amerikai Ansari cég ajánlott fel 10 millió dollár értékben. A tetemes összeget az a szerencsés vállalkozó (vélhetően egy csapat) kapja, akinek sikerül önerőből épített űrjárművével három embert 100 kilométeres magasságba feljuttatni, majd a kísérletet két héten belül ugyanazzal a szerkezettel sikeresen megismételni. A feladat korántsem egyszerű, hiszen űrrepülőgépet eleddig csak az Egyesült Államok juttatott a világűrbe, ráadásul ők sem mindig problémamentesen, elég csak a két legszomorúbb esetre gondolni, a Challenger 1986-os, ill. a Columbia űrrepülőgép 2003-as balesetére. A feladat nagysága azonban nem riasztja el a jelentkezőket, ellenben a kilátásba helyezett nyeremény nagysága annál komolyabb ösztökélő erőt jelent. Bár, van egy olyan halovány sejtésünk, hogy ez a tízmillió dollár bizony csak töredéke a kísérletekre szánt összegeknek.



Orbitális tervek


Az SSO-team: Rutan a háttérben mosolyog

A csapatok túlnyomórészt persze amerikaiak, üdítő kivételként tűnik fel a mezőnyben egy-egy brit, ill. kanadai team. És most a lényeg! A versenyben egyelőre a Scaled Composites LLC áll a legjobban, ami, figyelembe véve a tudományos hátteret, nem nagy meglepetés. A SpaceShipOne űrrepülőgép tervezője ugyanis az a Burt Rutan, aki megépítette a legendás Voyager űrrepülőgépet, ami 1986-ban egyetlen tankolással körberepülte a Földet. Most pedig itt az SSO, ami a hivatalos kísérlet előtti utolsó próbarepülésen 65 km-es magasságba jutott Kalifornia fölött, messze túlszárnyalva a többi próbálkozót. A gép két részből áll: a White Knight (Fehér Lovag) nevű hordozó rakétából, az ő feladata, hogy 100 km-es magasságba juttassa az emberek szállítására is alkalmas SSO-t. A gép tavaly decemberben hajtotta végre az első próbarepülést, akkor 21 km-es magasságba jutottak.

Egyébként a Scaled Composites az első “maszek” vállalkozás, amelyik az amerikai repülésügyi hivatal engedélyezte, hogy száz kilométeres magasságban utasokat szállítson. Rutannak nagyratörő tervei vannak, ő ugyanis reális esélyt lát arra, hogy néhány éven belül “menetrendszerinti” járatokkal szállítson utasokat a világűrbe.

Comments

comments