Tavaly írták ki először a Csúcskísérlet versenyt a Balatonon, melynek célja az volt, hogy kiderüljön ki a magyar tenger leggyorsabb vitorlás versenyzője. Elmúlt nyáron a szörfös Takács Máté fantasztikus rekordot repesztett, emiatt idén már megnehezítették a szakág dolgát a vitorlás hajókkal szemben.
A tavalyi győztes a tavalyi kupával |
Tavaly nyáron beszámoltunk az első ízben kiírt Csúcskísérlet versenyről. A viadalt a GPS Magazin hívta életre, egyrészt népszerűsíteni magát az eszközt, másrészt kihívás elé állítani a tó királyait, a szörfösöket és a vitorlás hajók legénységét. A feladat “egyszerű” volt: három órán át a lehető legnagyobb átlagsebességet elérni. Az előző esztendőben ez a szörfös Takács Máténak sikerült a legjobban, aki 37,16 km/h-s átlagot ért el, legnagyobb sebessége pedig, szinte hihetetlen, 65 km/h volt. Haza is vitte a Csúcskísérlet serlegét. A remek eredmény azonban viták táptalajává lett, a vitorlázók ugyanis kifogásolták, hogy együtt kell versenyezniük a windsurfösökkel, szerintük ugyanis a Balatonon hajóval ilyen sebességet képtelenség elérni. Idén ezért néhány helyen megváltoztatták a kiírást. A legfontosabb változás, hogy ezen a nyáron már 5 óra lesz a menetidő, ami alaposan feladja a leckét a széllovasoknak. Közülük csak a legjobbak tudnak ennyi időt megállás, pihenés nélkül a deszkán tölteni. Azaz lehet keményen edzeni, ha közülük valaki idén is szeretné elhódítani a díszes trófeát. Érdemes lesz próbálkozni, a győztes ugyanis 100 ezer forinttal gazdagabban térhet megérdemelt téli pihenőjére.
A kísérlet során a versenyzőket egy ún. loggerrel figyelik, a vitorlások ezt a hajón, a szörfösok, többnyire, a hátukon viszik magukkal. Az eszközt a rendezők biztosítják, alkalmanként 5000 forintért (sikertelen kísérlet esetén a hibátlan eszköz leadásakor 4000 Ft visszajár), de hosszabb távra is bérbe lehet venni, egy hónapra 25 ezer forintért.
Természetesen felhívtuk a címvédő Takács Mátét is, tudakolván készül-e a címvédésre?
-Lehet, hogy idén is megpróbálom, bár most jóval kisebb lesz az esély a győzelemre. Az 5 óra nagyon hosszú idő, főleg azért mert nem biztos, hogy olyan sokáig kellő intenzitással fog fújni a szél.
– Nem is a fizikai megpróbáltatás jelenti a legnagyobb problémát?
– Fizikailag is nagyon nehéz, de nem lehetetlen. Nagyobb vitorlával és nagyobb deszkával talán könnyebben meg lehet csinálni. A nagyobb vitorlával kisebb szélben is jól lehet menni, a nagyobb deszka pedig könnyebben megsiklik, és nem süllyed el, ha alábbhagy a szél. Azaz a formulásoknak lesz idén nagyobb esélyük, illetve a katamaránoknak, hiszen az ő esetükben sem olyan zavaró, ha kevésbé fúj a szél.
– Neked van ilyen formula felszerelésed, vagy a tavalyi, győztes cuccal próbálkozol?
– Nincs formula szerelésem, és nem is szándékozom venni egyetlen verseny miatt.
Keresik a leggyorsabb vitorláshajót is |
-Ha megpróbálod, akkor a tavalyi útvonalat fogod követni?
– Többnyire igen, bár feltehetően idén nem fogok olyan messzire elmenni. Ugyanis, ha megáll a szél, könnyen adódhatnak logisztikai problémák. Az viszont feltétlenül pozitívum, hogy kisebb lesz a GPS eszköz. Tavaly egy normál méretű hátizsákot kellett vinnünk, ami néha még a vízbe is beleért, pedig az eszközt nem érheti víz. Idén ezzel már nem lesz gond.
– Gondolod, lesz valaki, aki meg tudja dönteni a tavalyi rekordot?
– Nem tudom, talán. Az biztos, hogy idén nehezebb lesz olyan átlagot menni, mint tavaly, de nem lehetetlen. Az idei győztesnek persze nem kell megdöntenie az abszolút rekordot, neki csak ebben az évben kell a legjobbnak lennie. Mindennek persze alapvető feltétele, hogy legyen víz a Balatonban. Egyelőre kevesebb van, mint tavaly ilyenkor volt.