Land Roverrel az Elbruszra

Azt szeretjük az oroszokban, hogy nem játszanak kispályán. Mindig nagy tétekkel nyomják, és tudnak veszíteni. Pl. felvisznek az Elbrusz tetejére egy Land Rovert, aztán otthagyják. Mert nincs, aki lehozza, de annyi baj legyen, lehet hozzá turistákat felvinni 450 euróért.


Csapatmunkával Európa tetejére

Ha Oroszország nevét együtt említjük a kapitalizmus kifejezéssel, sok minden eszünkbe jut, de ebből a sok mindenből kevés bír pozitív töltettel. Az óriási ellentét a nagyvárosok, elsősorban Moszkva, és a vidéki Oroszország között. De hasonlóan mély szociális szakadék tátong több mint 10 millió lakosú főváros egyes negyedei között. Feltehetően itt van az ezer lakosra jutó legtöbb milliomos és 600-as Merci, az viszont biztos, hogy itt van az ezer lakosra jutó legtöbb koldus. A kemény világ azonban arra jó, hogy a benne élőket egy idő után már nem nagyon lehet meglepni, ők azonban annál több meglepetést tudnak okozni furfangos túlélési technikáikkal, és meglehetősen egyedülálló módon értelmezett üzleti fogásaikkal. Az extrém és kaland sportokban az egyik leghíresebb orosz vállalkozás minden bizonnyal az orosz Alpindustria nevéhez kapcsolódik. Alexander Abramov (aki nem rokona a Chelseat birtokló Roman Abramovicsnak) cége az a vállalkozás, amelyik bárkit felvisz az Everest tetejére 10.000 (tízezer) dollárért. Mielőtt szörnyülködve átszámolná bárki is az összeget kedves forintunkra, olvassa el a következő mondatot. Minden olyan cég, amelyik turistákat visz a világ tetejére, és amelyet komolyan vesznek a szakmában, minimum ennek a négyszereséért (40.000 dollár) visz fel egy-egy vállalkozó kedvű civilt. Ha valaki kedvet kapott: idén április 8 és június 6 között mennek az Everestre, talán van még hely…



Birka és bárka


Noé állítólagos bárkája az Araráton

Az Alpindustria azonban más mutatvánnyal is letette már névjegyét hegymászó körökben. Az orosz fiúkról kiderült, szeretik a hasukat és pártolják a tudományt. Ők voltak azok, akik a konzerveken élő Everest-alaptáborba felvittek egy élő birkát, amit 25 dolcsiért vettek a legközelebbi faluban (pedig 7 dollárért is kaptak volna, igaz az már nem élt), vittek magukkal egy helybelit is, aki levágta, így egy este az egész alaptábor birkapaprikást evett. És ők szerveztek expedíciót tavaly augusztus-szeptemberben Törökország legmagasabb csúcsára, az Ararátra. Igen, igen ez az a hegy, és ők is azért mentek, hogy megtalálják Noé bárkájának maradványait, mely a Biblia és a történészek szerint itt feneklett meg, az özönvíz végeztével. Hisszük vagy sem, Abramovék találtak valamit, ami szerintük nem más, mint a bárka maradványai, kb. egy focipálya méreteiben. Ami azt illeti, nem sokan adnak hitelt a felfedezésnek.



Csak hólánccal!


Jól jöttek a láncok a vontatásnál

Azonban ezt megelőzően is volt egy nagy dobásuk, aminek a mai napig hallani a visszhangját. 1997-ben az Alpindustria tagjai komoly alpinista teljesítményt, és talán még komolyabb marketing teljesítményt vittek véghez, amikor felvittek egy Land Rovert az Elbrusz (5642 m) tetejére. Természetesen nem ment könnyen, mégiscsak egy kb. 2 tonnás autóról van szó. Megszenvedtek vele rendesen. Már eleve az ötlettől a megvalósításig egy év telt el. Beszerezni az autót, a szükséges engedélyeket, egy sofőrt, és lebonyolítani számtalan próbautat a Kaukázusban. Meg is lett a sok munka eredménye, 3750 m-ig könnyedén felkocsikáztak. Itt azonban elérték a hóhatárt és megkezdődött a kálvária. Hólánc mind a négy kerékre, vontatás és szervízelés. Valami ugyanis mindig megadta magát, így folyton vissza kellett járni a 4800 m-en lévő bázisra. Hogy lerövidítsék az utat, rendszerint siklóernyővel mentek le. Végül 42 nap alatt sikerült felvonszolni a Land Rovert az Elbruszt tetejére.



Magaslati tolvaj


Felvitték és otthagyták

Ott aztán kikocsikázták magukat (tettek néhány kört a platón), majd, mint aki jól végezte dolgát, az egész csapat elhúzott a Fekete-tenger mellé, az orosz riviérára. A Rovert persze ott hagyták a hegytetőn, gondolták onnan úgy sem fogja senki ellopni. Jól gondolták, mert két hét múlva ott volt, ahol hagyták, igaz nem tudták levinni. A szokatlanul hidegre fordult időben nem tudták beindítani a kocsit, lementek láncokért, gondolván azzal majd csak elhúzzák valahogy. Azonban a korábban szerződetett alkalmi sofőr úgy gondolta, ő bizony megpróbálja eltulajdonítani a kocsit. 5600 méteren! Nem várva a hegymászókra, addig ügyeskedett, amíg elindult a Rover, megállítani azonban senki nem tudta, csak egy nagyobb szikla 5400 méteren. Ahol kiesett az egyik kerék, ami lefelé száguldva kis híján elütötte az egyik felfelé tartó hegymászót.



És most jön a java! A Land Rover azóta is ott van az Elbrusz keleti csúcsán 5400 méteren, és idén májusban, az Elbrusz-fesztivál egyik programjaként meg is lehet nézni. Az Alpindustria 470 euróért bárkit felvisz a pihent agyú emberiség egyik kiemelkedő emlékművéhez.

Comments

comments