Talán erre a napra vártak a legtöbben. Arra, hogy végre megérkezzenek Dakarba, a Rózsaszín-tó partjára. Az sem baj, ha még egy nap és egy rövid szakasz hátra van, azt már féltengelyen is kibírják a többnyire hullafáradt versenyzők. Meg fogják csinálni!
Darázsi, Hajnal, Tagai és a MAN Fotó: dakar.hu |
Több mint 11 ezer km van mögöttük, de már csak alig száz előttük. A 2004-es Dakar mezőnye ugyanis végre megérkezett a szenegáli fővárosba, és vasárnap már csak egy 106 km-es szakasz vár a részvevőkre. Köztük a Szalay Balázs, Bunkoczi László magyar autós párosra, illetve az őket kísérő Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert kamionos egységre. A csapat átlagos alvás ideje az elmúlt egy hétben alig éri el a 4 órát, nem csoda, hogy mindenki teljesítőképessége határán van. A hatodik Dakarján induló főnök, Szalay Balázs minden rutinját beveti, hogy reggelente harcba tudja indítani társait. Van köztük olyan, akit ha most kérdeznének meg, hogy 2005. január 1-jén ott lesz-e a rajtnál, nem biztos, hogy igent mondana (azért kíváncsi lennék, egy hónap múlva mit válaszol ugyanerre a kérdésre). Végre újra azt írhatjuk le a magyar csapattal kapcsolatban, hogy különösebb technikai probléma nélkül teljesítették a szakaszt, és szerencsésen megérkeztek Dakarba. A bal első sárvédőt, már csak megszokásból is, elhagyták, a kamion pedig, már csak megszokásból is megtalálta, és utánuk vitte. A szakaszt a 43. helyen fejezték be, összetettben pedig a 46. helyet foglalják el. A kamion a 37. helyről várja az utolsó napot.
Jól muzsikál az új motor
Jutta Kleinschmidt vígan pöfög az új motorral Fotó: AP |
Technikai problémája az autósok között az utolsó előtti szakaszt megnyerő német Jutta Kleinschmidtnek sem volt. Ez nem is csoda, elvégre a Dakar eddigi egyetlen női győztese a verseny második felét, “vadiúj” motorral tette meg. Ezt persze tiltják a szabályok, így Frau Kleinschmidtet annak rendje és módja szerint ki is zárták, ő azonban fellebbezett, így ügyét majd csak hetek múlva tárgyalják. Ő pedig úgy lélekkel, és sikeresen, teszteli a VW Tuareget. (Ismét emlékeztetnék: Kis Sándorék azért nem folytatták a versenyt, mert motort kellett volna cserélni a Nissanban, és gondolták úgyis kizárnák őket. A 29. helyen álltak…) Stephan Peterhansel pedig az élen áll, és nagyon úgy néz ki, hogy ott is marad. Akkor pedig ő lesz a második a Dakar 26 éves históriájában, aki autóval és motorral is meg tudta nyerni a sivatagi száguldást. Ez eddig csak honfitársának Huber Auriolnak jött össze. Peterhanselnek már tavalyi is majdnem sikerült, akkor azonban épp az utolsó előtti szakaszon robbant le, és úszott el a győzelem. Tegnap nagyon óvatosan, és nagyon tudatosan vezetett. Vigyázott a kocsira, és az sem zökkentette ki nyugalmából, hogy tudta, csapattársa, az összetettben második helyen álló Maszuka Hiroshi hozott rajta néhány percet. Maradt még az előnyből 51 perc.
Még maradt 5 perc
Richard Sainct mindent megpróbált, de hiába Fotó: AFP |
A motorosoknál élen álló Joan Roma nem gazdálkodhat ekkora kinccsel, neki ugyanis mindössze 5 perc előnye van az őt elszántan üldöző címvédő, a francia Richard Sainct előtt. Azonban Nani számára ez az öt perc is kincset érhet, hiszen az utolsó, 27 km-es gyorsaságin, ha csak nem történik valami nagy baj, szinte képtelenség ekkora előnyt elveszíteni (vagy behozni, attól függ, honnan nézzük). A szakaszt egyébként Sainct nyerte két perccel Roma előtt, azaz a spanyol végig látótávolságon belül volt. Megtanulta a kétszeres győztes, Fabrizio Meoni által évekkel ezelőtt feladott leckét: “Meoni egyszer azt mondta, meg kell értenem a Dakart. Azt hiszem most végre sikerült. Mindig, a legnehezebb helyzetekben is nyugodt maradtam, és megőriztem a hidegvéremet.” Hosszú tanulási folyamat volt, Roma ugyanis kilencedik alkalommal indul a Dakaron, egyszer ért eddig célba, és most van először igazán esélye a győzelemre. A motorosoknál még a harmadik helyért is folyik a küzdelem, bár a francia Cyril Despres tegnap nagy lépést tett a dobogó felé, hiszen fél perces előnyét további kettővel megtoldotta a dél-afrikai Alfie Cox-szal szemben.
Ma az utolsó szakaszra kerül sor az idei versenyen. Az útvonal Dakar-Dakar, azaz a versenyzők Szenegál fővárosa körül tesznek egy 106 km-es tiszteletkört. Hogy nem maradjunk izgalom nélkül, arról egy 27 km-es gyorsasági szakasz gondoskodik, ahol még észnél kell lenni. Utána pedig fel lehet gurulni a győzelmi dobogóra, ami mindenkinek kijár, itt ugyanis mindenki győztes, aki eléri a célt.
17. (utolsó) szakasz: Dakar – Dakar (106 km) |