Dakar: Szalayék remekeltek

Túl vagyunk egy újabb hosszú napon, már csak egy nagyon nehéz szakasz, meg négy rendkívül kemény nap vár a Dakar részvevőire. Végre igazán jó hírrel is szolgálhatunk. Repült az Opel Frontera, és a kisebb műszaki gondok ellenére is 27. lett a Szalay, Bunkoczi páros!


Így örültek a dakarosoknak Maliban
Fotó: AP

Azért nem volt ez ennyire egyszerű. A gondok még tegnapelőtt elkezdődtek, amikor egy vakon (a portól semmit nem láttak) végrehajtott ugratás után felborult, és egy árokban landolt Szalayék szervízkamionja. A volánnál ülő Darázsi Zsolt azzal volt elfoglalva, hogy nem fulladjon bele a pocsolyába, ami a kitört ablakon keresztül elárasztotta a vezetőfülkét, Hajnal Károly és Tagai Róbert pedig azon fáradozott, hogy segítséget találjon. Szerencsére ez nem a magyar közutakon, hanem a Dakaron történt, így az első (és a második is) arra járó kamion megállt, és pár perc múlva már kint is volt az árokból a zöld óriás. Éjszaka, lámpák nélkül értek be a táborba, és mindjárt a szereléshez láttak, így szerda reggel egy csavarhúzó segítségével már “pöccre” indult a járgány. Akárcsak a Frontera, ami fantasztikus száguldást produkált a Bamako és Ajún-el-Atrúsz közötti szakaszon. Pedig a nap úgy kezdődött, hogy még az összekötő leállt a kocsi, és se előre, se hátra. Bunkoczi László ébersége és bőkezűsége (20 eurót ajánlott egy taxisnak, ha két utasa helyett őt viszi ki a reptérre) azonban megoldotta a problémát (amit a por okozott), és még időben nekivághattak a szelektív szakasznak.



Az Opel megmutatja


Darázsiék kamionja, és egy elgyötört Szalay
Fotó: szalay dakar team

Ott pedig az Opel megmutatta, milyen erőforrás dohog benne. A 478 km hosszú mért szakaszon is voltak azért problémák, hiszen egy rosszul sikerült ugratás után eltörött az első differenciálmű, így hátsókerék hajtású lett az autó, ami azért távol áll a 4×4 adta lehetőségektől. Ráadásul valahol a szelektív kellős közepén a Frontera elhagyta az egyik első karosszéria elemet, meg a ventilátort, szerencsére ezek nélkül is sikerült elérni a célt. Méghozzá úgy, hogy 27. idővel teljesítette a majd‘ 500 km-es gyorsaságit (és csak másfél órát kapott a szakaszgyőztestől), ami nem volt éppen egyszerű, rendkívül igénybe vette a navigátorokat, folyamatos koncentrációt igényelt. Bunkoczi László szerencsére csak kétszer tévedt el, és azt is olcsón megúszták. Viszont ahhoz, hogy csütörtökön is célba érjen, feltétlenül szükség lesz legalább egy lámpára, ennek ugyanis ma híján voltak. A kamion 35.-ként teljesítette a szelektív szakaszt, a táborba viszont csak az éjszaka közepén ért be.



Nissan, Nissan, Nissan


Colin McRae – megvan az első!
Fotó: AFP

Nem voltak ilyen gondjai a Nissan gyári pilótáinak. Az elmúlt napok bénázásai (McRae és Vatanen két napot késett, és ugrott nekik a pihenő) után rá is fért a csapatra egy kis sikerélmény. Szerdán aztán kisajátították a dobogót, az első három helyen Nissan futott be. A legboldogabb Colin McRae volt. A ‘95-ös skót rali világbajnok most először vesz részt a Dakaron, és lám, sikerült szakaszt nyernie. Egyébként brit pilóta (Andrew Cowan a neve) utoljára 1990-ben nyert szakaszt. “Most először sikerült tisztán, hiba nélkül vezetne. Óriási volt érezni, hogy miközben mindenkit megelőzök tényleg jól működnek a dolgok. És felemelő érzés, hogy csatlakozhatok Andrew mellé” – mondta a skót. Második helyen a dél-afrikai Giniel de Villiers, a harmadik helyen pedig a finn Ari Vatanen érkezett meg. Az élen álló két Mitsubishi, jelesül Peterhansel és Maszuoka nem erőltette meg magát (a japán 7., a francia 8. lett), ők inkább arra vigyáztak, hogy őrizzék összetettbeli előnyüket. Peterhansel magabiztosnak mondható egyórás fórt szorgoskodott össze, ha nem követ el végzetes hibát, akkor győzni fog.



Két kerék meghajtva


David Fretigné és a lesajnált Yamaha
Fotó: fretigne.com

A motorosoknál pedig lehet, hogy új bajnokot fognak avatni (bár korábban Peterhansel sem nyert még kocsival, viszont motorral már hatszor is), méghozzá a spanyol (legyünk egyszer pontosak, katalán) Joan Roma személyében. Bár a tegnapi szakaszon csak harmadik lett, így is van közel hét és fél perc előnye a címvédő Richard Sainct-tel szemben. Sainct egyébként második lett szerdán, de nagyon visszafogottan úgy nyilatkozott, hogy “Nani előnye megnyugtató”. Persze mindenki biztos lehet benne, Sainct fogja leginkább húzni a gázt, hogy eltüntesse ezt a megnyugtató előnyt. A szakaszt egyébként, általános meglepetésre, a francia David Fretigné nyerte. Nem is az ő személye a meglepetés, bár újoncok ritkán nyernek szakaszt a Dakaron, inkább az, hogy ezt a bravúrt egy kétkerék meghajtású Yamahával érte el. A verseny előtt is szakértések során többször is elhangzott, hogy nehéz motor esélytelen a Szaharában. Lehet átértékelni a koncepciót…

Csütörtökön Ajún-el-Altrúszból kell eljutni Tidjikjába. Az út összesen 551 km, és ebből mindössze 4 km az összekötő, magyarán egy 547 km-es gyorsaságin kell helytállniuk a versenyzőknek.



14. szakasz: Ajún-el-Altrúsz – Tidjikdja (551 km)
Kép: dakar.com

Comments

comments