Kis Sándor napról napra ámulatba ejt! A második Dakarján induló egykori autókrossz bajnok olyan gyors, mint a számum. Sivatagi vihar módjára falja a kilométereket, összetettben harmincon belül van. Panaszra a többiekre sem lehet, pedig most már benne vannak a sűrűjében.
Esteve Pujol, az első motoros Fotó: yahoo.com |
Ez már tényleg Afrika, és tényleg a Dakar. A tegnapi 575 km-es szakaszon már 337 km volt a gyorsasági hossza, itt aztán már nincs mese, óriási hátrányokat lehet összeszedni egy-egy hibával, és rendkívüli koncentrációt igényel a szakaszok teljesítése. A Dakar mezőnye egyelőre Marokkóban teljesíti az etapokat, ez még nem az óriási homokdűnék vidéke, nem az igazi Szahara, de könnyűnek ez sem nevezhető. A versenyzők dolgát ezen a vidéken leginkább a sziklás szakaszok nehezítik, nagyon óvatosnak kell lenni, ha az ember nem akarja egyetlen rosszul megválasztott mozdulattal tropára törni a versenyautót. Hatványozottan igaz a mondás: járt utat a járatlanért el ne hagyd. Ennek szellemében autózott pl. a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős. Tegnap kitolt velük az Opel Frontera, hiszen elszakadt az ékszíj, természetesen a gyorsasági szakasz közepén. Negyven percig tartott mire kicserélték, tetemes hátrányt szedtek össze, és tegnap a mezőny végén rajtolhattak el. Ötszáz kilométeren keresztül kerülgethették a náluk lassabb autókat és kamionokat, előzni ugyanis csak akkor volt ajánlatos, ha egyúttal a kijelölt úton tudtak maradni. Végül 67. helyen értek be, összetettben pedig a 82. helyen állnak.
Ha nincs víz, nincs gond
Ezúttal nem volt gondjuk Palikéknak Fotó: palikdakarteam.hu |
Palik Lászlónak és Darázsi Gábornak jó napja volt tegnap, ezúttal nem került az útjukba (és a motorba sem) számottevő mennyiségű víz, így az egyedi konstrukciójú Bowler Wildcat megbízhatóan robogott végig a szakaszon. A Dakar első, homoksivatagra emlékeztető szakaszán, a Merzugán könnyedén vágtak keresztül autójukkal, ami feltétlenül biztató Mauritánia és Mali dűnéi előtt. Palikék legnagyobb ellenfele a por volt, elmondásuk szerint helyenként semmit nem láttak útból.
Hasonló gondjai akadtak a Liszi László, Rack György kettősnek is, igaz nem a szelektíven, és nem a por miatt. Ők a mezőny vége felé autóznak, ami azt jelenti, hogy később indulnak, később érnek célba, így az utolsó összekötőt, bizony már sötétben kell teljesíteniük. Ez semmi esetre sem öröm, az annál inkább, hogy azért ők is beértek a táborba, 119. idővel.
Kis, a sivatag ördöge
Kis, Czeglédi: Félelmetesek Fotó: technosport.hu |
Hát még Kis Sándor és Czeglédi Péter. Ha így folytatják, a végén még ajánlatot kapnak valamelyik gyári csapattól! Napról napra jobb eredményt érnek el a Nissan Navarrával, hihetetlenül hangzik, de tegnap, pl. a 29. helyen értek be, és ugyanitt tanyáznak az összetett versenyben is. Ez már csak azért is örömteli, mert így jóformán a nagymenőkkel együtt rajtolhatnak (az élen álló Peterhansel 9.40-kor, Kisék 10.20-kor indulnak), és ha minden rendben megy, akkor szürkület előtt megérkeznek Tan-tan oázisába. Kell-e mondani, a szélvészgyors autókrossz bajnok tegnap sem volt maradéktalanul elégedett. Kelleténél keményebbre hangolták a lengéscsillapítót, ennek eredményeként kb. 15 percet veszítettek. Ami elveszett a vámon, azt visszahozták a réven: Czeglédi Péter navigációs bravúrjának köszönhetően egy 20 km-es dűnesort kb. 5 km alatt letudtak, értékes perceket nyerve ezzel.
Ricsi és a passport
Peterhansel, az autós motoros Fotó: yahoo.com |
Értékes helyezéseket szereztek motorosaink is. Szilvási Péter és Perepatics Richárd is versenyben van, mindketten sikerrel vették az első igazán hosszú szelektív szakaszt. Összetettben Ricsi 164., Péter pedig a 170. helyen áll. Nekik nem sok idejük volt a pihenésre, a mai szakasz ugyanis korán kezdődött számukra. Hajnali fél ötkor hagyták el a tábort, és fél nyolckor már a szelektív szakaszon voltak. Sőt már azt is tudjuk, hogy Szilvási Péter 157. helyen áthaladt az első ellenőrző ponton, rossz hír viszont, hogy Perepatics Richárd vélhetően nem indulhatott el, miután tegnap elhagyta az iratait, köztük az útlvelét az afrikai vízumokkal. Hát, volna erre néhány keresetlen szavunk…
A gyári sztárokról ismét csak az utolsó bekezdésben tudunk megemlékezni (szerencsére egyelőre a mieink elég témát adnak), így arról is, hogy szerző kedvence, Ari Vatanen tegnap lerobbant a Nissannal, negyven percet dekkolt a szelektív szakasz közepén, és összetettben visszacsúszott a 20. helyre. Az autósok között továbbra is a motoros Peterhansel vezet (a francia hatszor győzött két keréken), csapattársa, a címvédő japán Maszuoka Hiroshi előtt. A motorsoknál KTM uralom a köbön, az első 15 helyen az osztrák gyár motorosai trónolnak. Az élen a spanyol Esteve Pujol áll, őt követi az olasz Meoni, és a francia Despres. A címvédő Sainct tegnapi bukása ellenére is kilencedik, hátránya, alig több mint 10 perc. A kamionosoknál a dudáló rém, az orosz Csaguin végre szakaszt nyert, mi több a Kamaz, és legénysége összetettben is átvette a vezetést. A mieink közül a nagyszerűen teljesítő Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert trió a 16. helyet foglalja el.
A 6. szakasz útvonala, pirossal a gyorsasági szakasz Kép: dakar.com |
Január 6-án újabb hosszú szakasz vár a mezőnyre. Ouarzazateból kell eljutni Tan-tanba, ez nem kevesebb, mint 806 km. Ebből 351 km a gyorsasági szakasz hossza, sok kővel és homokkal.