Újév napján 26. alkalommal rajtol el a sivatagi flúgos futam, azaz a Párizs-Dakar Rali. Az ötlet egy eltévedt kalandor agyából pattant ki, mára pedig már a tereprali legnagyobb, és az egyetem sport egyik legnagyobb eseményévé vált. Évről évre egyre több magyarral.
A 26. Dakar Rali útvonala
|
Szinte hihetetlen, de az egész úgy kezdődött, hogy a francia
Thierry Sabine 1977-ben eltévedt a líbiai sivatagban, mire így kiáltott fel: jövőre szervezek egy sivatagi autóversenyt! No, majdnem. Mert volt egy fogadás is: Sabine barátai azt állították, nem lesz 30 jelentkező az őrült versenyre, ezzel szemben 170-en (80 autós és 90 motoros) tolongtak a párizsi Trocadero téren, 1978. december 26-án mínusz 20 fokban. És ami már szinte elképzelhetetlen, jóformán széria autókkal vágtak neki a Szaharának, a legkomolyabb járgányok a Range Roverek voltak. A győztes francia
Genestier, Trebiant kettős is ilyen járművet kormányzott. A motorosoknál is francia győzelem született, a Yamaha nyergében ülő
Neveu révén. Ez persze nem véletlen, a Párizs-Dakaron a mai napig a franciák vannak a legtöbben, és ők szerezték a legtöbb győzelmet is.
A sivatagi verseny hamarosan hihetetlen népszerűségre tett szert. Az új esztendő első napján egyre többen és többen várták a rajtot, már persze azok, akik meg tudják fizetni a csillagászati költségeket.
Profik, amatőrök és profi amatőrök
A címvédő: Maszuoka Hiroshi
|
Ez leginkább a gyári csapatoknak sikerül, akik dollármilliókat feccölnek a Párizs-Dakarba, csúcstechnikát, és csúcsversenyzőket állítanak csatasorba. Ők az ún. profi versenyzők, mindenki más, indulján bármilyen háttérrel is, amatőrnek számít. A profiknak köszönhetően számtalan újítást vezettek be a verseny története során, ilyen pl. a GPS, ami a kilencvenes években oly mértékben elharapódzott, hogy a hagyományos navigáció teljesen kiszorult a versenyről. Mára ismét csökkentették a műholdas navigáció szerepét, és visszanyert valamicskét régi fényéből, a térkép, a tájoló és az itiner.
Az igazi gondok egyébként akkor kezdődtek, amikor 1986. január 14-én, az alapító Sabine lezuhant helikopterével, mikor egy bajbajutott motoros segítségére sietett. Ettől fogva a gyári csapatok óriási nyomást gyakoroltak a szervezőkre, és úgy tűnt, hamarosan befuccsol a Dakar. Ekkor érkezett megmentőként Sabine barátja, és harcos társa,
Huber Auriol (máig az egyetlen, aki autóval és motorral is nyerni tudott), felvásárolta a Dakar részvényeit, és visszahozta a verseny eredeti szellemiségét.
Állandó és változó útvonal
Az egyetlen női győztes: Jutta Kleinschmidt
|
A verseny útvonala részben állandó, részben változik. A rajt mindig Franciaországban van, de nem mindig Párizsban, idén pl. Clermont Frerrand-ból indul a bátrak csapata. A cél viszont a klasszikus helyszínen lesz idén, Szenegál fővárosa, Dakar mellett a Rózsaszín tó partján. Volt már a befutó egyéb iránt Fokvárosban, vagy Egyiptomban a Vörös-tenger partján (idén). 2004-ben 18 nap alatt 11052 km-t kell megtenni, azaz mínusz egy nap, plusz 3000 km. A versenyzők érintik Franciaországot, Spanyolországot, Marokkót, Malit, Burkina Fasot és Szenegált. Közel 200-an szoktak nekivágni a sivatagnak, a lemorzsolódás pedig legalább 50%-os, azaz a Dakar tényleg az a verseny, ahol nem a győzelem fontos, ill. már az is győzelemnek számít, ha az ember beér a célba.
Itt nem nehéz bajba kerülni
Stephan Peterhansel hatszor nyert motorral
|
Baj esetére az indulók kapnak egy kisebb túlélő csomagot, benne egy jelző rakétával, aminek éjszaka a dűnék között igen nagy hasznát vehetik. Szomorú, de eddig egyetlen olyan esztendő volt, amikor a sivatag nem követelte egyetlen induló életét sem. Persze mindenki saját felelősségére vág neki a Szaharának, és azt is tudja, hogy leginkább csak magára számíthat. Ennek ellenére, vagy éppen ezért, aki csak egyszer is elindult a Dakaron, az biztos, hogy vissza akar térni. A Dakarra áldozza mindenét, szponzorokat hajszol, és tanul egy éven át, hogy a következő esztendőben is elérjen a Rózsaszín tó partjára. valahogy így vannak ezzel a magyarok is. Az első fecske két csapat volt még 1992-ben:
Fülöp Imre és Rutterschmith Károly, ill.
Polgár László, Katona Péter és Zimits Sándor egy-egy Mitsubishi Pajeroval állt rajthoz. Azonban Polgárék kocsija nem bírta az afrikai viszonyokat, Fülöpék pedig úgy döntöttek, nem hagyják magukra honfitársaikat, inkább hazáig vontatták a bajbajutott társakat.
Magyarok kocsival
Szalay és Bunkoczi Opelje, foto: dakar.hu
|
Idén minden eddiginél több magyar indulót köszönthet Afrika! Öt autós egység, valamint két motoros száll szembe a Szahara homoktengerével. A legrutinosabbnak kétség kívül
Szalay Balázs számít, akinek ez lesz a hatodik Dakarja, és sokadik navigátora, 2004-ben
Bunkoczi László fogja segíteni a tájékozódásban. A navigátor mellett új az autó is: a jó öreg Chevrolette Blazert, amivel már sikerült (első magyarként) célba érnie, egy Opel Frontera váltotta fel. Ilyen autó még soha nem indult a Dakaron.
Tavaly Szalay Balázs navigátoraként kóstolt bele a sivatagba Palik László. Az ismert tévés idén már sofőrként vezette autóját, és természetesen idén is visszatér, méghozzá egy vadonatúj, és kifejezetten a dakarra épített kocsival, egy Bowler Wildcattel. 2003-ban óriási eredmény volt, hogy 52. helyen sikerült célba érnie Darázsi Gábor navigátorral az oldalán, aki most is ott fog ülni Palik jobbján.
Palik és Darázsi Bowlerje, foto: palik.hu
|
2003-ban az újon Dakaros,
Kis Sándor szerepelt a legjobban a mieink közül, aki helyenként olyan tempóban autózott, hogy még a gyári menőknek is leesett az álluk. A Nissan Pickup is bírta a kiképzést, és
Czeglédi Péter mitfahrer is jó munkát végzett. A cél most természetesen a 2003-as 48. hely túlszárnyalása.
Benyó Miklósnak és
Maurer Péternek idén nem volt szerencséje a sivataggal, Hyundai Terracannak nem nagyon ízlett a sivatag, beadta a kulcsot. Amikor a szervíz kamion megpróbálta kihúzni a homokból, egyszerűen kiszakadt az autó első tengelye. Benyóék tanultak a tapasztalatokból, ennek megfelelően építették át Hyundait.
Liszli László és Rack György 2003-ban a Hyundai csapat tagjaként vágott neki a Dakarnak, de még Afrikába sem sikerült átérniük, a kocsi már Európában feladta a harcot. Ezek után nem csoda, ha Lisziék átnyergeltek, és idén már egy Mitsubishi volánja mögött szállnak csatába.
Magyarok motoron
Kis és Czeglédi Nissanja, foto: technosport.hu
|
Ebben az esztendőben egy motorosunk volt, idén már kettő lesz. 2003. január 1-jén
Szilvási Péter a feneke egy KTM motorral a feneke alatt, és egy hátizsákkal a hátán ugrott neki a sivatagnak. Alakatrészeit egy szervezői kamion (akinek nincs pénze saját kamionra, annak 200 kg cuccát elviszik a szervezők – 27 euró/kg áron) vitte utána, de hamar belátta, hogy így nincs sok esélye, és feladta a Dakart. Most viszont más lesz a helyzet, egyrészt Suzuki lesz alatta, másrészt egy Land Rover fogja kísérni, az viszi az ízekre szedett tartalék motort is.
Másik motorosunk abszolút újonc lesz. A freestyle motocross világából ismert
Peripatics Richárd az utolsó pillanatban kapta meg a rajtengedélyt, habár sokáig úgy nézett ki, nem ezen fog múlni az indulása. Néhány hónappal ezelőtt egy ugrás során csúnyán összetörte magát, még az is kérdéses volt, valaha újra motorra tud-e ülni. Ehhez képest most óriási önbizalommal, és ugyanilyen izgalommal várja a Dakar rajtját. Akárcsak a többi induló, és a sok millió szurkoló.
Mi pedig folyamatosan beszámolunk a 26. Párizs-Dakar Rali eseményeiről.
Comments
comments