Ikarosz Krétáról szállt fel apjával, hogy elmeneküljenek Mynos elől, de neki még technikai gondjai adódtak. 2003-ban az osztrák Andi Siebenhofer a Peloponnészoszról próbál eljutni Egyiptomba, de ő már egy repülő biciklivel.
Andi Siebenhofer |
Egy újabb modernkori Ikarosz
Július végén mi is beszámoltunk az osztrák Felix Baumgartner La Manche-csatorna fölötti ejtőernyős repüléséről. Alig öt hónappal később egy másik víztömeg felett akar egy sógor átjutni.
Andi Siebenhofer már nem kezdő a veszélyzónában. A 26 éves osztrák extrémsportoló korábban már 19 nap alatt hegyikerékpárral átkelt Dél-Amerikán a Csendes-óceántól az Atlanti-óceánig, ő tartja a nemhivatalos európai siklóernyős magassági rekordot 5700 méterrel, és úgy futott le egy 24 órás versenyt, hogy korábban még egyetlen marathonon sem vett részt. Igazán ismertté azonban akkor vált, amikor 2003. március 28-án leszállt a Vatikánban a Szent Péter téren. A pápához indult Ausztriából siklóernyővel, hogy az iraki háború ellen tiltakozó aláírásokat juttasson el hozzá. A bécsújhelyi kalandor most pedig azt tervezi, hogy átrepüli a Földközi-tengert, méghozzá egy biciklinek látszó tárggyal.
Repülő bicikli, azaz Flyke
A Flyke Fotó: Marco Schlager |
Ez tulajdonképpen egy hátimotoros siklóernyő, és egy ahhoz erősített kerékpárhoz hasonlító kerekes jármű, amit Flyke-nak neveztek el. Ezzel szeretne Andi közel 1000 km-t repülni a Földközi-tenger felett, a Peloponnészoszi-félszigetről, Kalamatából indulva az egyiptomi Alexandriába. Mivel hátimotorosokkal általában ennek a távolságnak a tizedét szokták megtenni, így Andinak nagy felkészültségre, és jó adag szerencsére is szüksége lesz. No meg komoly mennyiségű üzemanyagra, amit egész úton magával kell cipelnie. A motor 11 literes tankja mellé a 75 plusz liternyi üzemanyagot két tankban, a „Flyke” aljára helyezték el, ezekre tették Andi ülését. A „csomagtér” egy póternyőt rejt, aminek a segítségével Andi járműve vészhelyzetben egy vitorlássá alakítható, persze akkor, ha Andinek sikerül viszonylag épségben landolnia a tengeren.
Leszállni sem egyszerű
|
A bátor osztrák arra is felkészült, ha úsznia kell, bár ez így télvíz idején korántsem lenne egy leányálom, még a Földközi tengeren sem. Ha sikerül problémamentesen megtennie a közel 1000 km-t, akkor Alexandria repülőterén landolhat, a tervek szerint kb. 17 óra repülés után. Persze a leszállás megszervezése sem volt egyszerű. Andi egy düsseldorfi céget bízott meg azzal, hogy a megfelelő engedélyeket megszerezze ahhoz, hogy bejuthasson az egyiptomi légtérbe és le is szállhasson. (A Vatikánba engedély nélkül repült be, le is tartóztatták.) 26 telefonhívás és 86 faxváltás után sikerült elintézniük, hogy leszállhasson az Alexandria Repülőtéren. Eredetileg az egyiptomi sivatagban akart landolni, de arra nem kaptak engedélyt.
Nem ő lesz az első
Az eddigi leghosszabb táv egy francia nevéhez fűződik. 1999 májusában a francia Pierre Allet már átrepült a Földközi-tengeren, de ő Franciaországból ment Tunéziába, ami közel 200 km-rel rövidebb táv. Pierre szállítóeszközének súlya induláskor 208 kg volt, amiből 90 kg-ot az üzemanyag tett ki.
Szakértői segítség
Andi a motort ellenőrzi repülés közben Fotó: Marco Schlager |
Kiváncsiak voltunk, hogy a magyar hátimotorosok hallottak-e már Andi tervéről és mit gondolnak a megvalósíthatóságáról. Szakonyi Norbi (Szaky), aki az extrem.hu riporterét megröptette a gyúrói hátimotoros találkozón, azt mondta, hogy Andi ötletéről még nem hallott, viszont az eszközt, a Flyke-ot ismeri. Szaki szerint a repülő bicikli fogyasztása átlagosan 3-4 liter óránként, most azonban a terheltség (plusz üzemanyag, stb.) miatt akár az 5 litert is elérheti. Vagyis Andi tervezett 17 órás repülési idejével számolva ez 85 liter. Az osztrák ernyős összesen 86 liternyi üzemanyagot visz magával, vagyis ők is az 5 literrel számolnak.
Emellett Szaky Szabó Györgyhöz, a Fresh Breeze magyarországi distributorához irányított bennünket. Gyuri elmondta, hogy a Flyke bicikli szerű váza kb. 12 kg-os, ehhez jön a motor, ami kb. 30 kg-t nyom. A plusz súly miatt Gyuri szerint is túl lesz terhelve az ernyő, amitől nem lesz kényelmes, ugyanakkor stabil lesz. A tervezett 17 órás repülési időt tarthatónak véli, ha Andinek besegít egy jó hátszél. (Allet-nak egy jó erős Mistral fújt, amikor 1999-ben átrepült a tenger felett.) Gyuri Andi Siebenhofer tervét nem tartja irreálisnak, ideális körülmények között gond nélkül teljesíthető.
Andi jelenleg Görögországban tartózkodik, és várja, hogy megfelelőek legyenek az időjárási feltételek. Hogy sikerül-e gond nélkül eljutnia Görögországból Egyiptomba, arról természetesen be fogunk számolni.