Paratrike: hátimotor kényelemkedvelőknek

A kényelmes fotel visszatér, ezúttal azonban nem a spanyol inkvizíció kegyetlen vallató eszközeként, hanem a legkényelmesebb légijármű képében, amit kispénzű emberek valaha kitaláltak. Foglaljatok helyet a paratrike-ban!


Paratrike-ok szépen, sorban
fotó: Szilágyi József

Kora őszi kirándulásunk óta azt hittük, hogy a hátimotoros siklóernyőnél nincs egyszerűbb, olcsóbb és kényelmesebb módja annak, hogy az ember elszakadjon az anyaföldtől, beintsen a gravitációnak, és a magasban ijesztgesse a madarakat. Kiderült azonban, hogy tévedni méltóztattunk, ami a kényelmet illeti. Itt van ugyanis a paratrike, ami még azt az erőfeszítést sem igényli a repülni vágyótól, hogy hátára vegye a kb. 20 kilós motort, és 10 métert szaladjon, mielőtt hátára kapja a légáramlat. A paratrike pontosan olyan remek szerkentyű, mint amilyennel a hős riporter, halált megvető bátorságról tanúbizonyságot téve felszállt a gyúrói gyepűről, hogy a felhők fölül tudósíthassa a rettenetre kiéhezett olvasókat. A rokokó körmondat mindent eltakaró kis puttói után most lerántjuk a leplet a paratrike-ról: háromszög alakú, guruló fémszerkezet, közepén kényelmes üléssel, hátán motorral, fölötte speciális siklóernyővel.


Az egyik vb 4.: Kovács István
fotó: Szilágyi József

Az extrem.hu lelkes, légügyi szakértőnek készülő munkatársa Smuk Anette segítségével fejti ki a témát, egy Szombathelyen (és szombat-vasárnap) rendezett nagyszabású verseny ürügyén.



Nemzetközivé lesz



– A hétvégén egy az FAI (Nemzetközi Légisport Szövetség) szabályainak megfelelő versenyt rendeztünk, ami egyszerre volt Magyar Nemzeti Bajnokság, ill. Nyílt Nemzetközi Verseny – mondja Anette. A nemzetközi versenyre három országból, Ausztriából, Törökországból és Svájcból érkeztek paratrike-osok, a magyar bajnokságon pedig a válogatott keret tagjai vettek részt.

– Hány paratrike-os van Magyarországon? Gondolom, nem sokan űzik a sportot.

– Valóban nem sokan vannak, az országban egyetlen kimondottan paratrike-os klub van, méghozzá a miénk, a Q‘ TAY FLY Sárváron. Idehaza tulajdonképpen csak két éve jelent meg a paratrike, ami kb. 10 évvel ezelőtt kezdte pályafutását az Egyesült Államokban, onnan került át Európába.



Oroszország: ultrakönnyű hatalom



– Ez azt is jelenti, hogy tengerentúliak a sportág legjobbjai?

– Korántsem az amerikaiak a legjobbak. Az idei ultrakönnyű világbajnokságon, pl. egy orosz pilóta nyert, és egy osztrák lett a második, aki Szombathelyen is rajthoz állt.

– Hogy kell elképzelni egy paratrike versenyt, milyen számokban mérik össze tudásukat az indulók?


A magyar küldöttség a vb-n, Angliában
forrás: Madártoll

– Mi próbáltunk egy kicsit másfajta versenyt rendezni, mint amit általában szoktak, hiszen az volt a célunk, hogy minél több nézőt csalogassunk ki. Volt útvonal navigáció, amikor a pilótáknak kellett startra kész állapotba hozniuk a gépet, felszállni, és egy az indulás pillanatában megadott térkép szerint navigálni. A földön virtuális kapuk voltak, a zsűri a gépekre szerelt GPS készülékek adatai alapján tudta értékelni a pilótákat. Leszállás előtt még egy homokzsákot is ki kellett dobni egy meghatározott célterületre. Volt még gyorsasági, ügyességi feladat, ill. célraszállás. Utóbbi számban a pilótáknak egy hat méteren elhelyezett kapu alatt kellett átrepülniük, majd fel kellett emelkedni 500 méter magasba, kikapcsolni a motort a célterület 150 méteres körzetében, és minél közelebb landolni a luftballon által jelzett célponthoz.

– Ha jól tudom, idén volt világbajnokság is, hány ország versenyzői vettek ott részt, milyen elterjedt a világban a paratrike?

– Angliában 19 ország több mint 100 versenyzője vett részt a mikrolight kategória versenyein. Jöttek Izraeltől Japánig, szóval elég színes volt a mezőny. Világbajnokságon egyébként most szerepelt először az ún. A3-as kategória, amibe mi is tartozunk.


A Kovács-Vargyai páros a levegőben
fotó: Janet Haynes

– Hány tagú volt, és hogy szerepelt a magyar csapat?

– Magyarországot 4 fő képviselte a vb-n. A Kocsis István, Vargyai Lívia páros 4. lett, Szilágyi József és lánya Krisztina pedig 5. helyen végzett. (A csapat 5. lett – a szerk.)

– Idén ezzel a versennyel véget ért a szezon, netán lesz még valamilyen paratrike esemény?



Év végi rekordok



– Még feltétlenül szeretnénk idén megszervezni egy világrekord kísérletet, magassági (kb. 6000 m), gyorsasági és távolsági kategóriában. Ezen, természetesen részt vesznek a magyar pilóták, de várható, hogy jönnek külföldiek is, főleg osztrákok. Már csak a Magyar Repülő Szövetség értesítését várjuk, attól függ, mikor tudjuk megrendezni az eseményt.



Az extrem.hu pedig feltétlenül be fog számolni a rekordkísérletről!

Comments

comments