Bár a gép már 1985-ben szerepelt a Három Kívánságban, amikor egy kissrác Fa Nándorral jetezett a Dunán, a jetski azért még ma sem tömegeszköz. A „gazdagok játékszerével” most az extrem.hu szerkesztősége is közelebbről megismerkedhetett, Vass Laci jetbajnokunk jóvoltából. Így randalíroztunk mi Dunaharasztiban.
Tanítónk, Vass Laci, és a jármű |
Manapság a jet-ski az egyik leggyakrabban használt extrémsportos eszköz – a reklámokban és a filmekben legalábbis. A Mirindát ivó, kerti pázsitot nyíró srácból akrobata jet-skis lesz, aki lenyűgözi a csajokat is. A Waterworldben Kevin Costnert üldözik jetekkel a „gonoszok”. Charlie szépséges Angyalairól és a James Bond filmekről nem is beszélve. A jet-ski gyors, elegáns és jól mutatsz rajta a kék háttérrel a csillogó napsütésben – szól az üzenet.
Mi sem akartunk lemaradni a divattól. Azért azt már az elején le kell szögeznünk, hogy a jet-skizés azért első ránézésre jóval kevésbé tűnik félelmetesnek, mint mondjuk egy ejtőernyős ugrás. Persze ettől még az ismeretlentől és a lebőgéstől való félelem benne van a már sokat tapasztalt újságíróban is, így méltán tartozik ez a kaland is a Bevállaljuk!-ba. Mert ugye, ha az embernek lehetősége van, akkor muszáj kipróbálnia ezt is. Nekünk pedig volt, még pedig Vass Laci, kétszeres osztrák bajnok, az egyik legjobb magyar jet-skis jóvoltából.
A kipróbáláshoz nem is kell messzire menni: Dunaharasztiban, az Universum kempingben van egy remek jet-ski tó, a wakeboard tóval átellenben.
A jet-ski tó ősszel |
Tömegközlekedéssel nem igazán megközelíthető, viszont aki jetezni jár Harasztira, az nem is a 4-6-ossal szokott munkába járni. Az odavezető úton Laci kedélyes történetekkel, jetes balesetekkel szórakoztatja a riadt zsurnalisztákat. Mielőtt kiugranánk a kocsiból, gyorsan tisztázza, hogy jetes baleset igazából csak tapasztalatlanság és felelőtlenség eredménye lehet. A gépet nem nehéz kezelni, de mindig észnél kell lenni, ha 150-200 lóerő dübörög az ember alatt. Végre megérkezünk. Ilyenkor, szeptemberben már tükörsima a tó felülete, a jet-skik szépen, katonás sorban a parton állnak, a gazdáik legtöbbje befejezettnek tekinti a szezont. Mi ennek persze inkább örültünk, hisz így vízi dugó, mások kerülgetése helyett egyedül randalírozhattunk a tavon. Nincs is annál szebb, de ne szaladjunk ennyire előre.
Volt, aki nálunk is gyorsabb volt, de az ő tempóját már a kameránk sem bírta |
Vass Laci tanácsára először neoprénbe vágtuk magunkat, mondván, hogy hiába a szeptemberi 25C fok, ha az ember 80 km/h órával szeli a habokat, akkor a szél és a víz miatt ezt jóval kevesebbnek érzi. Persze mielőtt az ember először jetre ül, nem az az első gondolata, hogy ő majd percek múlva már 80 km/h-val száguldozik, de ha Laci mondja…
Húzd a gázt és kormányozz!
Miután már neoprénben virítottunk, minden eshetőségre felkészülve a szigorúan kötelező mentőmellénnyel felszerelkezve, jöhetett a rövid elméleti oktatás. „A fő szabály az, hogy a jet-skit a víz hajtja. Vagyis kormányozni is akkor lehet, ha víz van a turbinában. Így ha pánikba esel, és elveszed a gázról a kezed, akkor jet alig lassul, viszont irányíthatatlanná válik. Ha túlságosan közel kerülsz a parthoz, akkor ahelyett, hogy sikítva felteszed a kezed és megadod magad, inkább fordítsd a kormányt gyorsan a tó belseje felé és adj gázt. A jet könnyebben kormányozható, ha gyorsabban mész vele.”
Laci és Emese a “szófán” |
Talán ez az utolsó mondat adta meg a lökést. Hisz amikor az ember vezetni tanul, akkor az oktatók legtöbbje a csigatempós, óvatos vezetésre készteti. Aztán csodálkozik, amikor autópályán nem tud biztonságosan 150 km/h felett vezetni. Vagyis itt volt a nagy alkalom, itt nem tiltották a gyorsaságot. Csak még meg kellett tanulni kezelni a jetet. Ez azonban jóval egyszerűbben ment, mint azt remélni mertem.
Robogó rekamié
Köszönet innen is az arizonai Clayton Jacobsennek, a „személyvízijármű” (PWC), vagyis a jetski feltalálójának, no meg a gyártóknak a felhasználóbarát kezelhetőségért. Hisz a „szófamodell”, ahogy Vass Laca nevezte a kétszemélyes, ülő Bombardier gépet, olyan egyszerűen használható, hogy akár egy gyerek is el tudná vezetni. A legtöbb extrémsportot napokig kell gyakorolni, míg legalább úgy-ahogy elboldogul az ember az eszközzel.
ülve, a kulcsot bedugva könnyebb kormányozni |
A kitesurfnél ez 4-5 nap, a vadvízi kajakozásnál is napokba telik, mire a mazsola biztonságosan tud a vadvízen közlekedni, még ha az izomereje meg is van hozzá, a légi sportok legtöbbjénél pedig több hetes tanfolyamok után engedik először egyedül „szárnyalni” a delikvenst. A jetskinél ez mintegy öt perc. Hogy miért is?
Ki van ez találva, kérem!
Úgy van kitalálva, hogy egyszerű legyen. Van egy gyujtáskulcs, ami a jetes kezére van gumival kötve, és ami nélkül nem megy a jet, így ha a pilóta leesik a gépről, akkor a kulcsot is magával viszi, így a jet azonnal leáll (és megáll), és nem kell mérföldeket úszni utána. A kormány bal oldalán van egy START gomb, azt megnyomva indul be a motor, miután a gyujtáskulcsot a helyére illesztettük. Ezek után már csak a jobb kéznél elhelyezett gázkart kell kezelni, meg a kormányt a helyes irányba fordítani. Ennyi. A szófamodellről ráadásul leesni sem lehet, még ha az ember nagy tempóban, élesen kanyarodik is.
Laci igyekezett láthatatlan maradni |
Laci az első körben még ott ült a hátsó ülésen, leginkább lelki támogatásként, míg megszoktuk a jetet. Mivel azonban a hirtelen kigyorsításaimkor többször majdnem „elhagytam”, és a pörgéseimkor kicsit zuhanyozott is a rá hulló vízben, úgy döntött, menni fog ez nekem egyedül is.
A Haraszti jetski tó kicsi, főleg, ha az ember tövig húzza a gázkart, és jóval 80 km/h felett közelít a tó végéhez. Viszont a bóják között azért jól lehet szlalomozgatni, és így szeptemberben már tényleg szinte egy lélek sincsen rajta. Amolyan igazi úri szórakozás. Sokkal veszélytelenebb, mint a motorozás, de a sebesség élménye ebben is benne van. Ráadásul itt nem nyeli órákon át az ember a port, hanem még jól le is barnulhat a vízen.
|
Persze az igazi élményt a tenger jelenti, így ha te, kedves olvasó, épp a tengerparton nyaralsz, és van egy jet-ski kölcsönző a közelben, az ne tartson vissza, hogy még nem próbáltad.
A könnyen kezelhetőség persze nem jelenti azt, hogy mindenkiből azonnal jet-ski versenyző válik. Vass Laci, aki pedig már évek óta üli meg a „vízi lovat”, mesélte nekünk, hogy Szardínián, az egyik világbajnoki futamon, akkora hullámok között kellett versenyezniük, hogy többet volt a levegőben, mint a vízen, és a végére úgy elfáradt, hogy alig tudta kivonszolni magát a partra. Vagyis az óvatosság ebben a sportban is alapkövetelmény, de odafigyelve írtó jó szórakozás.
Az extrem.hu szerkesztőjének (rendkívül szubjektív) élményskáláján a lehetséges öt csillagból ötöt megkapott a jetezés.