Vak férfi rekordja a csatorna fölött

Nagy álma vált valóra az 54 éves angol, Miles Hilton-Barbernek. Ő lett ugyanis az első vak ember, aki egy maga irányította motoros sárkányrepülővel átrepült a La Manche csatorna felett!


Miles még indulás előtt

Úgy tűnik, ez egy ilyen hónap. Egymást érik a vak sportolókhoz, illetve a La Manche-csatornához kötődő sportteljesítmények. Nem is olyan régen arról számoltunk be, hogy egy vak angol banki alkalmazott megdöntötte a látássérültek autós sebességi rekordját. Aztán ott volt az őrült osztrák, Felix Baumgartner, a Red Bull szárnyakkal felszerelt szupermen, aki kiugrott egy repülőgépből Anglia fölött és átrepült a Csatorna túloldalára Franciaországba. Ugyanezt az utat tette meg, csak éppen úszva, egy honfitársunk, Székely Máté. Most pedig jött valaki, aki úgy gondolta, hogy ideje ötvözni a két műfajt, ezáltal pedig sporttörténelmet írni. Így lett a négy gyermekes családapa, Miles Hilton-Barber az első vak ember, aki maga irányította sárkányrepülővel kelt át a Csatorna egyik oldaláról a másikra. Nyilvánvaló, hogy Miles a repülés szerelmese, nem meglepő hát, ha teljesítményével a motorizált repülés 100. évfordulójának is adózni kívánt.


A két pilóta: Mr. Smith és Mr. Hilton-Barber

Miles 20 éves korában veszítette el látását egy öröklött szembetegség következményeként. A hangzatos retinális pigmentosa névre hallgató alattomos betegség fokozatosan csökkenti az áldozat látását. Kezdetben csak szürkületi vakságot okoz, később beszűkül a látótér, majd a beteg teljesen elveszíti látását. Jobb esetben csak a látását, rosszabb esetben a hitét is. Szerencsére Miles az előbbi csoport tagjaként jár élen a jó példával. A repülős kaland ugyanis már nem az első volt az extrém sportteljesítmények sorában: a vak fejlesztő mérnök járt már a Déli sarkon, megmászott már több hegyet, és ő tartja a vakok körrekordját a Malajziában lévő Formula-1-es pályán.

A Csatorna átrepülése pedig egy újabb bátor kísérlet volt arra, hogy megmutassa, a vak emberek is képesek teljes életet élni, és egy kis segítséggel elérhetik azokat az eredményeket, amiket látó társaik. A kalandban ugyanis, természetesen, volt segítője Milesnak. A civil légiközlekedési szabályzat értelmében ugyanis látássérült ember egyedül nem vezethet légi járművet, így Miles egy Franciaországban épített speciális, kétüléses sárkánnyal vágott neki az útnak. A második ülésben egy tapasztalt pilóta, a 41 esztendős Storm Smith ült. Ő továbbította a navigációhoz szükséges adatokat Milesnak, segített a helyes magasság és irány megválasztásában. És még légi kisérőik is akadtak. Ugyanis nem csak ők ünnepelték a centenáriumot. Velük tartott további közel 80 kisgép, így az ünneplés egy újabb különlegességgel is szolgált: békeidőben egyszerre ennyi gép még soha nem repült át a Csatorna fölött.



London-Sidney


Miles már indulás után, utban Franciaországba

A sikeres földetérés után Miles, érthetően, nagyon boldog volt: „Egyszeűen hihetetlen volt, hihetetlen. Valóra vált egy nagy álmom, szálltam a Csatorna fölött, csodálatos élmény volt.” Mr. Hilton-Barber egyetlen percig sem kételkedett expedíciója sikerében: „Amint a gép elhagyta kifutópályát, tudtam, hogy semmi sem állíhat meg. Stabilizáltuk az irányt, a magasságot és csak repültünk.”

Azt talán mondanunk sem kell, hogy Miles már egy újabb, még nagyobb kalandra készül. Jövőre szeretné megismételni a repülés történetének első London-Sidney útját. A 35 napos túra ára hozzávetőleg 1,3 millió font lenne, Miles pedig bízik benne, hogy adományokból össze tudja gyűjteni a szükséges összeget. „Ez az út valójában nem csak nekem fontos – mondja Miles. Szeretném felhívni az emberek figyelmét a fogyatékkal élőkre, és megmutatni vak embertársaimnak, hogy ők is képesek valóra váltani legmerészebb álmaikat is.” A tervek szerint az újabb kihívás során is Mr. Smith lesz Mr. Hilton-Barber úti- és segítőtársa. Egyszer már bejött ez a párosítás…

Comments

comments