Van egy szörfsuli valahol a kaliforniai partoknál, ahol az oktatók arra tették fel életüket, hogy egy szintre hozzák a női és a férfi hullámlovaglást. Hogy mi, magyarok, hogyan kerülünk a képbe, és hogy mi köze van az iskolának a hét egyik filmpremierjéhez, az cikkünkből kiderül.
Az ikrek: Izzy és Coco |
Isabelle és Caroline ikertestvérek. Mindketten a Kaliforniai Egyetemen végeztek San Diegóban (UCSD). Kettejük közül Isabelle volt az, aki már egészen fiatal korában, 8 évesen elkezdett szörfözni, sőt, hamarosan versenyezni is. Még egyetemista volt, amikor arra gondolt, miért is ne taníthatná hullámlovagolni a lányokat, hiszen két dolog volt fontos az életében: a szörfözés és a tanítás. Egy olyan iskolát alapított, ahol csak lányokkal ismertette meg a sportágat, s mivel ő maga is szörfözött, edzőként is helytállt.
Így jött létre a Surf Diva szörfiskola, ami azóta világhírnévre tett szert, amiben nagy szerepet játszott az Amerikai Egyesült Államokban már tavaly augusztusban bemutatott, nálunk majd csak pár nap múlva műsoron lévő sikerfilm, a Blue Crush, azaz a Sorsdöntő Nyár.
Na de hogy jövünk a képbe mi, magyarok? A lányok teljes neve Isabelle és Caroline Tihanyi. Kell-e ennél többet mondanom? Nekem semmiféleképpen, megteszik ezt a lányok. Az extrem.hu interjúja Caroline-nal, azaz Cocóval.
A család története:
Izzy, a hullámlovaglás szerelmese |
-Magyar gyökerekkel rendelkeztek? A Tihanyi név erre utal.
-Igen, magyar származásúak vagyunk, de Isabelle (Izzy), húgunk Val és én már San Diegóban születtünk. Nagyapánk, László és nagyanyánk, Isabelle Újpesten laktak. László gépészmérnök volt, míg Isabelle a 100 méteres gyorsúszás magyar bajnoka volt, és az 1936-os Berlini Olimpiai Játékokon képviselte volna Magyarországot, de nem engedték versenyezni. Nagyapánk Németországban halt meg a deportálás alatt, nagyanyánk pedig két gyermekével, Katival és édesapánkkal, Pállal elhagyta Magyarországot. A következő három évet Svájcban töltötték. Egy kis idő elteltével nagyanyánk hozzáment egy belga férfihez. Édesapánk már Belgiumban érettségizett, és ott is szerezte meg mérnöki diplomáját. Később Franciaországba utazott, és egy egyetemi bálon találkozott édesanyánkkal, Janette-tel. Miután összeházasodtak, Los Angelesbe költöztek, hogy valóra váltsák az amerikai álmot. Édesapánk már a Kaliforniai Egyetemen, Los Angelesben (UCLA) szerezte meg MBA-jét.
Coco Mexikóban |
-Hogyan jött az ötlet a Surf Diva létrehozására?
-Tulajdonképpen, mivel mindig is víz mellett laktunk, édesapánk fontosnak tartotta, hogy tanuljuk, és szeressük a vízi sportokat. Szinte minden nap szörföztünk, és úszóversenyeken vettünk részt. Izzy szörfversenyeken is részt vett egész fiatalon. Gyakori volt, hogy hajnali 5-kor kiverte szüleinket az ágyból csak azért, hogy őt levigyék a partra. Úgy tűnt, megtalálta szenvedélyét. Miközben a UCSD-re jártunk, Izzy egyetemi szörfbajnok lett a lányok között.
A diploma megszerzése után Izzy ifjúsági programvezető volt a YMCA-nél (Fiatal Férfiak Keresztény Szervezete), míg én egy szörfvállalatnak, a Reef Brazilnak dolgoztam. Ez idő alatt mindketten rájöttünk, mivel is akarunk foglalkozni: Izzy imádta az óceánt és a tanítást, míg én teljesen otthonosan mozogtam a marketingben és az üzleti dolgokban. Izzy aztán egyszer csak úgy gondolta, az óceánnak több lányra van szüksége. 1996-ban döntött úgy, hogy elkezdi tanítani a szörfözést, én pedig úgy gondoltam, jó lenne a marketinggel, illetve egy új szörfruházati márka kialakításával foglalkozni.
Azóta a Surf Diva szörfiskola már 35 oktatóval működik, és mindenki csak a legelső, lányoknak szóló szörfiskolaként emlegeti. Nők és lányok ezrei jöttek már hozzánk. Két évvel ezelőtt alkottuk meg a teljes ruházati kollekciónkat, amit akkor az Egyesült Államokban be is vezettünk, és egy hónappal ezelőtt már a nemzetközi forgalmazásról is megállapodtunk Surf Diva Japan néven.
Kezdeti nehézségek:
-Nehéz volt elindítani egy szörfiskolát csak lányoknak?
-Eléggé. De ez minden vállalkozás esetében így van. Izzy esetében ez még nehezebb volt, mert a fiúk kinevették, és azt mondták, ez a suli soha nem fog működni. Állandóan azzal jöttek, hogy a lányok úgysem akarnak majd szörfözni, hiszen ők úgyis csak a parton ülnek, és a szörfös srácokat bámulják, és hogy csak az idejét pocsékolja. Mi a suliban mindig azt mondjuk: „A legjobb szörfös a vízben mindig az, aki a legjobban érzi magát.”. Mi nem kényszerítjük őket semmire, így nem szoronganak, nem félnek, és nem akarják felülmúlni egymás teljesítményét. Ha teljesen nyugodt vagy, és jól érzed magad, akkor bármit meg tudsz tanulni. Szerintem nagyon fontos, hogy az emberek megtudják, milyen is a hullámlovaglás, és hogy ki is próbálják, mert így jobban megismerik a természetet, és látják, hogyan hatunk rá jó, illetve rossz szokásainkkal.
-Hol tanítjátok a lányokat?
-A La Jolla partokat választottuk az órák helyszínéül, mivel mi is ott tanultunk. Az óceánfenék homokos, ami nagyon jó a kezdőknek. Vannak olyan tanulóink, akik még életükben nem láttak óceánt. Legtöbbjük tinédzser, de vannak 30-on felüliek is, akik valami újat szeretnének kipróbálni. Az alapoknál kezdjük a tanítást, hiszen nagyon fontos dolgokkal kell megismerkedniük a lányoknak, mielőtt a vízbe ugranának. Természetesen ők is értékelik azt a plusz időt, amit a parton töltünk. Ilyenkor elmagyarázzuk, hogy a deszka különböző részei mire szolgálnak, hogyan kell meglovagolni a hullámot, illetve, hogy mik a szabályok a vízben.
Szörfdívák a parton |
-Vannak olyan női szörfösök, akik segítik munkátokat?
-Néhány tanulónk egyben szörfversenyekre is jár, és nekik szükségük van egy edzőre. Összefogtunk például Rochelle Ballarddal, akivel haladó szörftábort szerveztünk Dél-Kaliforniában. Sőt, pár hét múlva egy újabb tábort szervezünk olyan profi szörfösökkel, mint Megan Abubo, Holly Beck, Jodie Nelson, Maureen Drummy, Layne Beachley, Keala Kennelly és Mary Osborne, aki szintén tanítani fogják a lányokat a tábor ideje alatt.
-Hogyan csöppentetek bele a Sorsdöntő nyár (Blue Crush) című, lányokról szóló szörfös film forgatásába?
-A film honlapján mi szereplünk, mint a produkció hivatalos szörfiskolája. Izzy sok jó tanáccsal látta el a lányokat, és a Universal Studio marketinggel és reklámozással foglalkozó munkatársai is hozzánk jöttek, hogy többet tudjanak meg a szörfözésről.
A film az USA-ban tavaly nyáron, pontosan augusztus 16-án került a mozikba. Egy év kellett ahhoz, hogy hozzánk is elérjen. Természetesen még az itthoni premier előtt olvashattok nálunk magáról a filmről, de addig is látogassátok meg a Blue Crush hivatalos honlapját.
(A képeket Caroline Tihanyi bocsátotta rendelkezésünkre.)