Jet-ski F1 Magyar Nagydíj

Mi köze Budakalásznak Szibériához, és miért jó kedvelt fürdőhelyen sporteseményt rendezni? Legalább az egyik kérdésre tudunk válaszolni, és azt is meg kell jegyezni, hogy a jet-skisek tartják a menetrendet. Az extrem.hu helyszíni tudósítása az Omszki-tóról.


Kellemes vasárnapi program

Három évvel ezelőtt az Európai Formula géposztály három kategóriáját azért hívták életre, hogy azok a versenyzők is rajthoz állhassanak komoly, színvonalas nemzetközi versenyeken, akik nem tudnak elindulni a világbajnoki sorozat futamain. A közép- és kelet-európai országok jet-skisei ugyanis jó esetben is legfeljebb évi egy-két futamra tudnak elutazni, mondjuk Kubába vagy Szardíniára. Ellenben, ha egy versenyre nem kell 6000 km-t utazni, hanem, teszem azt, elég átruccani Belgrádba, Pozsonyba vagy éppen Budapestre, akkor a kisebb költségvetéssel, kisebb szponzorációval, ne adj’ isten saját zsebből gazdálkodó jetesek is rendszeresen összemérhetik tudásukat. Ezt a célt tökéletesen szolgálják az olyan versenyek, mint amilyet ezen a hétvégén rendeztek a budakalászi Omszki-tavon. Röstellem, de fogalmam sincs, hogy nádassal és fövenyes parttal körbevett kis tavacskának mi köze a Nyugat-Szibériai síkság szélén fekvő orosz iparvároshoz, bár azt sejtem, hogy a tóra nem a rendszerváltás után ragadt a név. (Megfejtéseket a szerk. címére várjuk.)



Szervezés: ötös


Szabó László és Oroszi Gábor páros gyakorlata

A nevet illető bizonytalanságainkkal szemben azt biztosan állíthatjuk, hogy az ilyen és ehhez hasonló sporteseményeket érdemes ilyen és ehhez hasonló helyeken megrendezni. Garantált a közönség, ugyanis nem csak azok ücsörögnek és ácsorognak a parton, akiknek muszáj, és akiket valóban maga az esemény érdekel, hanem számos vasárnapi strandoló is szívesen legelteti szemét a vízi paripákon. Nem beszélve a gyerkőcökről, akik kifejezetten élvezik a száguldozó masinákat. Egy szó, mint száz, volt vagy két- háromszáz néző a tóparton, akik garantáltan jól szórakoztak. Jet-ski versenyen egyébként is nehéz unatkozni, ugyanis meglehetősen látványos, amint ezek a viszonylag kis gépek 100-110 km/h sebességgel kerülgetik a bójákat. Unatkozni pedig már csak azért sem lehetett, mert folyamatosan zajlottak az események: egymást követték a különböző géposztályok döntői, ill. a döntők közötti műsorok, mint amilyen az ún. freestyle bemutató volt. Ennek keretében Aczél Dani, Szabó László, Oroszi Gábor és Pellei Sándor szórakoztatta a nagyérdeműt. Ugrattak, kézen álltak, víz alá merültek és tűzoltósdit játszottak. Feltétlenül meg kell jegyezni, hogy jóformán nem volt késés az előzetesen kiadott programhoz képest, ez pedig legalábbis dicséretes.



Másfél percre a győzelemtől


Minden színben és fazonban

Vasárnap délután egymást követték a Formula 3, Formula 2 és Formula 1-es géposztályok döntői. Drámai küzdelemben nem volt hiány már az alacsonyabb géposztályok esetében sem, elég talán megemlíteni, hogy az F2-es döntőben 28 és fél percen át vezetett Járányi Gergő, amikor a jet úgy döntött, hogy ő befejezettnek tekinti a futamot, függetlenül attól, hogy abból még másfél perc hátra van. Így aztán a második helyen haladó Czeller Béla ölébe hullott az első hely, azonban ez nem csökkenti érdemeit. Az igazi küzdelem és látvány persze a Formula 1-es kategória döntője során várt a publikumra. 12-en várták a versenybíró start jelzését, a pole pozícióban a négy magyar élversenyzővel, Gerencsér Csabával, Vass Lászlóva, Sümegi Lászlóval és Ónodi Attilával. Joggal mondta a parton fürdőgatyóban ülő szpíker, hogy nem akármilyen küzdelemre van kilátás. Később kiderült, hogy csak részben volt igaza.



Rossz gyertya és rossz boka



Küzdelem ugyanis csak a második helytől lefelé volt, az első helyen száguldó Gerencsér Csabának ugyanis csak a hátát nézte az egész mezőny, ill. néha az arcát a visszapillantóból, amikor lekörözte az adott versenyzőt.


Fogócska

Ez egyébként Sümegin és Ónodin kívül mindenkivel megtörtént, tehát nincs mit szégyellni rajta, Gerencsért ezen a vasárnapon nem lehetett utolérni. A 2-es rajtszámú jet akár Szibériáig is elment volna… Nem úgy Vass Lacié, akinek már elege lehet a gyertyák okozta kellemetlenségből, ugyanis a döntő második felében megint ez az alkatrész mondott csütörtököt. Laci ugyan egy kiállással megpróbálta rendbe hozatni a jetet, és el is indult, hogy folytassa a versenyt, azonban be kellett látnia, hogy ebből már nem lesz semmi.

– Megint ugyanaz a gyertya, amivel idén már többször meggyűlt a bajom – mondta Laci az extrem.hu-nak. Nem tudom, hogy mi lehet vele, valószínű, hogy gyári hibás, és most már komolyan gondolkodom azon, hogy áttérek egy másik márkára. Ráadásul a rajtnál Sümegi Laci nekem koccant, úgyhogy nem tudtam jól eljönni, de a motorhibához ennek nincs köze. Azzal kell valamit kezdeni.


Gerencsér Csaba (2-es rajtszámmal) lekörözésre készül

Gerencsér Csabának egészen más természetű gondjai voltak: egy rossz mozdulat következtében ugyanis elszakadtak a bokájában a szalagok, így csak a neoprén alatt viselt rögzítő kötéssel tudott versenyezni. Ez elég volt ahhoz, hogy rajthoz álljon, a fájdalomtól viszont nem tudta megóvni. Ilyen körülmények között duplán megérdemelte Csaba a győzelmet. Ő érthetően sokkal boldogabban nyilatkozott az extrem.hu-nak.

– Kívülről nem tűnt nagyon nehéznek ez a győzelem. Gondolom a vízen azért egy kicsit más volt.

– Nem volt ez olyan könnyű. A sérült lábamat végig éreztem, meglehetősen fájt. Ugyanakkor a gépem kiváló állapotban volt, minden remekül működött, így csak rajtam múlt, hogy tudok-e győzni.

– Nem kellett volna inkább pihentetni a sérülést?

– Lehetett volna, de a rögzítő kötés egészen jól megfogta. Szeretnék minél többet versenyezni, hogy minél jobban fel tudjak készülni a decemberi világbajnoki futamra. Van még esélyem, hogy összetettben a dobogóra kerüljek, ehhez azonban az első hatban kell végeznem Abu Dhabiban, ami viszont nem olyan könnyű. Persze meg fogom próbálni, most azonban megyek és begipszeltetem végre a lábam.

Végszónak talán annyit lehet mondani, hogy hasonlóan jól szervezett versenyekkel, igazi közönségcsalógató esemény lehet egy-egy jet-ski verseny. Ahogy annak idején a dunaújvárosi motorcsónak verseny megtöltötte a Duna-partot, úgy egy jet-ski verseny is képes lehet több ezer embernek egész napos szórakozást nyújtani. Talán már nincs is olyan messze ez az idő.



A három kategória dobogósai

Comments

comments