80 óra alatt a Föld körül

Lassan kezdtük hiányolni az őrült amerikait, hiszen az elmúlt szűk két hónapban jóformán nem is hallottunk Steve Fossett felől. Azonban egy igazi belevaló jenki nem hagyja cserben a csodálóit. A héten bejelentette legújabb páratlan rekordkísérletét: 80 napra tervezett nonstop Föld-kerülés, egy speciális repülővel.


Steve Fossett kapitány

Ha Sir Ranulph Fiennes-ról tisztelői azt mondják, hogy korunk egyik legnagyobb felfedezője, akkor Steve Fossett-ról bátran kijelenthetjük, hogy korunk egyik legnagyobb kalandora. Számtalan lehetetlennek vélt tengeri, szárazföldi és légi vállalkozás köthető az amerikai milliárdos nevéhez, jelenleg nem kevesebb, mint 14 világrekord büszke tulajdonosának vallhatja magát. És nem csak bátorságáért érdemelne szobrot, hanem kitartásáért is: hőlégballonjával nem kevesebb, mint 6 alkalommal kísérelte meg megkerülni a Földet, mire végre siker koronázta elszántságát. És egyszerűen nem bír az ülepén maradni, mindig újabb és újabb csalafintaságokon töri a fejét. Ezek a csalafintaságok általában dollár milliókba kerülnek, és világcsúccsal végződnek. Most is egy ilyenre készül társával, Sir Richard Branson-nal, a Virgin Atlantic brit légitársaság alapítójával, aki mellesleg szintén nem kezdő a kalandor szakmában. Virgin Atlantic Challenger II nevű hajója mai napig tartja a Trans-Atlanti rekordot, 1999-ben csak a rendkívül rossz időjárás akadályozta meg, hogy ne ő legyen az első, aki hőlégballonnal megkerüli a Földet. Ráadásul csapatként sem kezdők: Virgin Global Challenger néven már volt egy közös hőlégballonos expedíciójuk.



Leszállás és tankolás nélkül


Richard Branson másodpilóta

De lássuk, mire készülnek most! Mint minden valamire való kalandor, ők is Verne rajongók lehetnek, és megpróbálják minden eszközzel megkerülni kedvenc bolygónkat. Még Phileas Fogg híres utazásának egyik összetevőjét is megtartják: kalandjukra ugyanis ők is 80 egységnyi időt szánnak. Csakhogy az egység ezúttal nem napot, hanem órát jelent! Steve Fossett és Richard Branson speciális repülőgépükkel, a Virgin Atlantic GlobalFlyer-rel 80 óra alatt leszállás és üzemanyag újratöltés nélkül akarja körberepülni a Földet.

Természetesen nem ők lesznek az elsők, aki repülőgéppel kerülik meg a Földet, hiszen ezt elsőként Wiley Post hajtotta végre 1933-ban, 8 nap alatt, 11 leszállással. Fossett és Branson azonban, nemhogy leszállni nem akar, de még üzemanyagot sem fognak felvenni az út során: magyarán induláskor csurig töltik a tartályokat, és azzal a mennyiséggel teszik meg az előírt távolságot. Ami nagyon precízen rögzítve van, a Nemzetközi Légisport Szövetség (FAI) szabályzatában.

Steve Fossett
Az amerikai milliárdos mindenidők egyik legnagyobb kalandora, akinek pillanatnyilag 14 érvényes világrekordját próbálhatják megdönteni az elszánt jelentkezők. Sokoldalúságát bizonyítja, hogy földön, vízen és levegőben egyaránt megállja a helyét. 5 sikertelen kísérlet után 2002-ben ő lett az első, aki egyedül repülte körül a Földet hőlégballonnal. Számos repülési sebességi és időbeli rekordot tart hőlégballonnal és közepes kategóriájú (H-Class) repülőgépekkel. Vitorlázó repülőjével tartja az 500, 750 és 1000 km-es távok sebességi rekordját. 2001-ben vitorlásával 4 nap 17 óra alatt szelte át az Atlanti-óceánt, majd‘ két nappal megjavítva az addigi rekordot. Részt vett már a híres 24 órás Le Mans-i autóversenyen, teljesítette az alaszkai Iditarod versenyt, a klasszikus Ironman triatlon távot, és átúszta a La Manche csatornát.

A szigorú szabályok



A szabályok a következőképpen határozzák meg a sikeres rekordkísérlet kritériumait. A géppel megtett távolság nem lehet kevesebb, mint 36.787,559 km, ami méterre pontosan megegyezik a Ráktérítő hosszával. Az út során valamennyi hosszúsági kört érinteni kell, tehát nem játszik az a módszer, hogy elszállunk a feléig, aztán visszafordulunk. Továbbá nem lehet játszani a pálya teljes szélességében, a hivatalos küzdőteret az Északi- és a Déli-sarkkör határolja (66,33° É-i, ill. D-i szélesség). A siker reményében navigáló pilótáknak a gépmadarat ugyanott kell letenniük, ahonnan azzal felszálltak. Útjuk során természetesen nem kell pontosan követniük a fent említett Ráktérítőt, csak arra kell ügyelniük, hogy a szabályok betartásával teljesítsék az előírt távolságot.

Sir Richard Branson
Az angol úr a szigetország egyik legsikeresebb vállalkozója, aki szintén nem riad vissza a nagy volumenű kihívásoktól. Branson 1970-es években alapította meg Virgin Records nevű kiadóját. A sikeren felbuzdulva tovább szélesítette tevékenységi körét, és létrehozta a Virgin Megastore-t, ami könyv és szoftver kiadással, film forgalmazással is foglalkozott, a különböző gazdasági, idegenforgalmi és telekommunikációs szolgáltatások mellett. 1984-ben alapította meg a Virgin Atlantic légitársaságot, ami mára Nagy-Britannia második légitársasága lett, rendkívül magas színvonalú szolgáltatásainak köszönhetően. A ‘80-as években vágott bele a kalandokba: a Csendes-óceán fölött ballonjával, az Atlanti-óceánon hajójával állított fel rekordokat. 1998-ban Steve Fossett-val együtt kellett feladnia hőlégballonos földkerülő kísérletét. Eredményei elismeréseként II. Erzsébet angol királynő 1999-ben lovaggá ütötte.

Útvonal



Jól ki van ez számolva. A tervek szerint a Virgin Atlantic GlobalFlyer tervezett sebessége eléri a 285 mérföld óránkénti sebességet, ami nem kevesebb, mint 440 km/h, ezzel a tempóval pedig, ha csak vis maior fel nem lép, körbe lehet repülni a planétát a tervezett 80 óra alatt. A felszállás valahol az Egyesült Államok közép-nyugati részén lesz, innen pedig keletnek veszik az irányt. Az Atlanti-óceán fölött meglovagolják a Golf-áramlat légköri megfelelőjét, amivel sok-sok liter üzemanyagot lehet megspórolni. Nagy-Britannia fölött délnek fordul a csapat, Földközi-tenger, Közel-Kelet, Perzsa-öböl, és tovább kelet felé. Pakisztán, India, Kína, Japán, majd egy nagy levegővel neki a Csendes-óceánnak, míg nem Hawaii érintésével meg nem érkeznek Kaliforniába. Innen pedig már csak egy kőhajításnyi a starthely.



Virgin Atlantic GlobalFlyer


A pilótafülke közlebbről

Fix hely a repülés történetében



Hallgassuk meg, mit mond a két részvevő, Fossett kapitány, és Branson másodpilóta a nagy kalandról.



“Az első nonstop Föld-kerülő repülés óriási kihívás – mondta Fossett. Körül repülni a Földet mindig is nagy álma volt valamennyi pilótának. Ha sikerrel járunk, talán kapunk egy helyet Wiley Post mellett a repülés történetében. Ez a kaland kielégíti vágyaimat, amit pilótaként megfogalmaztam magamban. Továbbá fényes bizonyítéka lesz a kitartásunknak, valamint annak, hogy könnyűsúlyú légi járművünk olyan sikeres konstrukció, amilyen még nem volt a repülés történetében.”



“Leszállás és tankolás nélkül repülni körbe a Földet, az utolsó nagy kihívás az atmoszférán innen a repülés szerelmesei előtt – tette hozzá Branson. Amikor a British Airways kivonja a forgalomból az utolsó Concorde-ot, az elmúlt század legnagyobb teljesítményét a repülés terén, akkor a Virgin Atlantic kísérletet tesz arra, hogy felállítsa az új évszázad első nagy rekordját, amivel új fejezetet nyithat a gazdaságos repülés terén.”


A Virgin Atlantic GlobalFlyer adatai:
Hossza: 13 m

Magassága: 4 m

Bruttó tömeg: kb. 11 tonna

Nettó tömeg: kb. 1,8 tonna

Szárnyfesztávolság: 38 méter

Szárnyak felülete: 130 m2

Max. sebesség: 440 km/h

Hajtómű: Williams FJ 44-3 ATW

Üzemanyag tank: 17 darab

Pilótafülke: kb. 2,5 m hosszú, a két pilótának és a készletek számára

Tervező: Burt Rutan

Gyártó: Scaled Composite (Mojave Desert)

Comments

comments