70 orsó Eger fölött

Egyedülálló rekordkísérletre készül Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnok. Eger főtere fölött 70 orsót fog bemutatni, anélkül, hogy akár egy pillanatra is megállna.


Veres Zoltán, Európa-bajnok

Az időpont május 28-a, péntek, délelőtt 9 óra 30 perctől. A helyszín Heves megye székhelyének, Egernek, szépséges főtere, a Dobó tér fölött légtér. A kísérlet tárgya pedig, egy olyan műrepülő mutatvány melyet még soha senki nem próbált meg Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnokunk előtt. Mondjuk ki: 70 orsó bemutatására tesz kísérletet!

Az orsó nem más, mint a repülőgép a hossztengely körüli forgása. A rekordkísérlet alatt a gép 70 teljes fordulatot tesz meg, anélkül, hogy az orsózó mozgás egy pillanatra is megállna.



8500 repült óra


Megfelelő kilátás

Ki fogja végrehajtani ezt a hihetetlen rekordkísérletet? Ki az a Veres Zoltán, aki vállalkozik erre, és, akiről bizony talán kevesebbet hallani, mint amennyire megérdemelné.

A pilóta 40 éves, 22 éve repül, 1986-ban pedig repülőmérnöki diplomát szerzett a Nyíregyházi Főiskolán. Manapság a MALÉV főállású pilótája, munkaidejében Boeing 737-esekkel szállítja a szerencsés utasokat. Repül még emellett 80 különböző típuson, Kanadában még hidroplánra is levizsgázott.

1988 óta a magyar motoros műrepülő válogatott tagja, 95-98 között csapatkapitánya. 1992-ben megnyerte a Mesterek Tornáját, és ezüstérmes lett az angol bajnokságon. A magyar válogatottal az 1994-es debreceni vb-n bronzérmet vehetett át. 2001-ben kötött géposztályban 100%-os teljesítménnyel összetett Európa-bajnok. Ekkor már évek óta járta a világ leghíresebb légibemutatóit, nem ritkán 300 ezer ember előtt mutatta meg kivételes tudását.



Hihetetlen terhelés


Culp Special: ultramodern oldtimer

Mi jelenti a kísérlet igazi nehézségét?

– A rekordkísérlet egyik nehézsége az orientáció minden pillanatban való feltétlen megtartása. Mivel a vesztibuláris rendszer (vagyis a keringés) csak kis mértékben tolerálja a folyamatos forgást, a szervezet egyensúlyrendszere néhány pörgés után felborulhat. Hasonlót élnek át talán a balett táncosok, illetve a műkorcsolyázók. Ők viszont egy stabil pontot néznek, illetve az egyik dimenzió szintén stabil. Az említett példákban a legtöbb folyamatos forgás száma tudomásom szerint kb. 14, ez nagyságrendekkel kisebb a tervezett hetvennél.

A feladatot tovább nehezíti, hogy a terület mérete, és a jobb láthatóság miatt, hogy az orsókat nem egyenes vonalban fogom végrehajtani, hanem, repülő szakkifejezéssel élve, orsókoszorúkkal. Ez az elem a műrepülés egyik legnehezebb figurája, ahol a repülőgép felülről nézve egy kört ír le, miközben folyamatosan forog a hossztengelye körül.

A rekordkísérlet egyik fő szempontja természetesen a biztonság, amellett, hogy a látvány sem lesz elhanyagolható komponens.

Comments

comments