Minimális kikötéssel Földkerülő szóló vitorlázásra indult Méder Áron, aki a legkisebb magyar hajóval megtett utat 2 év alatt szeretné teljesíteni
Áron vasárnap indult útnak Koperben.
Ilyen kisméretű vitorlással még magyar sportoló nem vállalkozott ilyen nagy távra (Fa
Nándor 31 lábassal ment), de Áron (27 év) bízik hajójában és főként magában.
Áron elérhető lesz a rádióamatőröknek: adásidő: UTC 07:00 (heti 1-2 alk.), f: 14.290 MHz (USB), hívójel: HG5MAR/MM
Azt vallja, hiába nehezebb és kockázatosabb vállalkozás a szólóvitorlázás, mégis, magányosan gyönyörű igazán a hatalmas víztömeg.
Egyedül, de nem magányosan
“A legtöbb ember nem érti meg, miért jó egyedül lenni a hajón, és ezt nem is igazán lehet megmagyarázni.
Én 10 évesen korom óta vitorlázom édesapámmal, és a mostani út előtt próbaúton is voltam” – nyilatkozta Áron.
Ebül veszett gondolat
Aki szíve szerint azért mégiscsak vitt volna magával valakit. Vagyis, egy háziállaton gondolkozott, mégpedig a négylábú társon.
Kutya baja se lett volna a vízen az ebnek. Áron tesztelte házikedvencét |
De, aztán mégiscsak letett a kutyás kísérletről, hiszen, a vízen mégsem lehet ebet sétáltatni.
Maga készítette fel a hajót
Áron maga újította fel az 1970-ben készült, 19 lábas hajót, amin több mint egy évet dolgozott.
A vízi jármű felkészítésére szükség is volt, hiszen a nyílt vízen méteres hullámokra is készülnie kell, amely jócskán megmozgat egy ilyen, relatíve kis hajót.
Éppen ezért veszélyes vállalkozás nekivágni, ilyen méretű vitorlással a nagy víznek.
Ami szép, az jól is megy?
De, Áron kedvenc mondása: A víz utálja a csúnyaságot, ha egy hajó jól néz ki,
akkor jól is fog menni (Nathaniel Herreshoff)
Kockázatos a szóló vitorlázás
“Több a hátránya is van a kis hajónak. Elsőként, lassabb, így nem lehet a viharokat elmenekülni, mert ahhoz nem elég gyors, hogy a vihar elé menjek vele. Másodsorban pedig kevesebb élelmiszert, csomagot tudok szállítani vele.”
Munka közben. 2004-ben került a hajó Áronhoz |
A legkockázatosabb azonban a szólóvitorlázásban, ha a hajó borulni kezd.
Igaz, erre az esetre Áron ki lesz kötve a hajóhoz, hogy egy esetleges vízbeeséskor ne hagyja ott a vitorlás.
Az útvonalválasztás
“Pont a viharok elkerülése véget a folyamatos tavasz útvonalát választottam. Passzát szeles övezetben megyek majd. Kihagyom a Horn-fok és Jóreménység-fokot.
A hajó erőforrása: beépített 2 ütemű benzines motor (1981) |
Igaz, ez sem a legbiztonságosabb víz, de mégiscsak barátságosabb, mint a Déli-tengerek.”
Dél-tengereken 50 m magas hullámok is kifejlődhetnek, 150 km/órás jégesővel kísért széllel.
Előzetes terve szerint a Gibraltári szoroson megy a Kanári-szigetekre. Idáig azonban 700 tengeri mérföldet kell vitorláznia, Majd Barbados és Panama, ahol bevárja a jó időt. Így, innen csak 2-3 hónap után megy tovább.
Állandó kialvatlanság
Áronnak, ami még nehézséget okozhat, azaz alvás. Hiszen, a szólóvitorlázásban a
Vitorla próba a Háros-öbölben |
Ez pedig nagyon megviseli az emberi szervezetet, könnyen lelki kimerültséghez vezethet.
Unalmas koszt is megviseli a kapitányokat
Áron étellistája a következő:
132db müzli szelet
5kg mazsola
2kg aszalt sárgabarack
2,5kg aszalt szilva
3kg mogyoró
3kg napraforgómag
20kg rizs
10kg tészta
8kg köles
8kg bulgur
8kg kuszkusz
8kg tönkölybúza
5kg nádcukor
4kg fasírtpor
3kg borsó
3kg lencse
Sok-sok tea
(Ezen felül konzervek)
Képek: www.meder.hu