426 km helyett 500? Rekordéhség a levegőben, ámulat a földön

Idén megdőlhet a siklóernyős távrepülés 426 kilométeres világrekordja. Braziliában és Dél-Afrikában a pilóták azon versengenek, hogy elérjék az 500 kilométeres álomhatárt. Rekorderek és fanatikusok az extrem.hu mikrofonja előtt.

Brazília észak-keleti tartományában hetek óta






 világrekord közeli távokat repülnek a siklóernyősök, ugyanis a “minél messzebbre és minél nagyobbat” jelmondat jegyében már elkezdődött a Rally SOSertao nevű happening.
Sárkányosok és siklóernyősök 10 napon át starthelytől starthelyig repülnek.

Világrekordok






Ceará Brasil
Siklóernyővel jelenleg 400 kilométer az álomhatár. Néhány év alatt csaknem 100 kilométerrel lett hosszabb a szabadtáv-világrekord, és céltávban is majdnem 80 kilométert vertek rá Simonics Péter és Forgó Szilárd 2002-ben felállított 282 km-s eredményére. Sárkányosoknál a top pillanatnyilag 715 km.

Tavaly decemberben Ajaz és Urban Valic Dél-Afrikában alaposan beosztották a tanítót: egyetlen a nap alatt döntötték meg a céltáv és a szabadtáv világrekordját.
Amikor az eredetileg kiírt 368 kilométeres cél fölé értek, a




Urban és Aljaz Valic
két szlovén pontosan 5000 méter magasan volt a föld fölött.
Úgy döntöttek, ráhúznak egy kicsit. Egy óra múlva szálltak le, 426,8 kilométerre a felszállás pontjától. A nemzetközi repülőszövetség (FAI) csak rövidebb repülést hitelesítette, a másikat nem.
A FAI arra hivatkozott, hogy a szabályok szerint egy kilométerrel kellett volna hosszabbat repülniük, mint az előző legjobb eredmény. A kanadai Will Gadd tehát megtarthatja 426 kilométeres rekordját. Egy darabig…

Ostrom

A rekorddöntés ebben a sportban nem nagyon különbözik a normál távrepüléstől: a hegyoldalról vagy csőrésből induló pilóta a felszálló légáramlatok segítségével igyekszik minél hosszabb ideig a levegőben maradni, illetve magasra felemelkedni, és messzire elsiklani.
Ahhoz, hogy ebből rekord szülessen, ahhoz sok erős termik, magas felhőalap és erős szél kell. Az egész alapvetően észjáték: figyelni kell a meteorológiát, kisakkozni milyen tempóban érdemes haladni, hol lesz a következő termik.
Két termik között hátszélben előfordul, hogy a pilóták 120 km/óra sebességet érnek el.
Ahhoz pedig, hogy valaki rekordot döntsön az egyik legfontosabb kellék a sebesség.






Aljaz Valic rekordkísérlet közben
Csakhogy. Ma már a pilóták tudásszintje közel azonos, felszereléseik pedig azonos teljesítményre képesek.
Ebből pedig az következik, hogy a rekorddöntést lehetőségét a meteorológia szabja.
Vagyis: ki kell fogni a jó napokat…

A pilóták reggel 8 körül startolnak.
Igaz, termikusan a déli-délutáni órák igazán aktívak, de a trópusokon azért a délelőtt sem olyan rossz. A múlt héten Braziliában Marcelo Prieto 414 km-t repült 10 óra és 20 perc alatt. A brazil pilóta reggel 8-kor startolt. Igaz az első három órában csak evickélt, de akkor is haladt.

Idén is a dél-afrikai Ar-ba utazunk, és megpróbálunk 500 kilométer felett repülni. Tavaly hét óra alatt repültünk világrekordot. Dél-Afrika szerintem a legjobb hely a világrekord döntésre, mert nagyon magas a felhőalap (5-6000 méter), hosszúkat lehet siklani két emelés közt. Ha korábban indulunk egy órával, és sikerül a levegőben maradnunk addig, amig igazán be nem indul az idő, akkor abszolút van esélye egy 500 kilométer feletti rekordnak – nyilatkozta telefonon lapunknak Aljaz Valic.

Rally SOSertão

A magasiskola másik része már meg is érkezett a brazíliai Ceará tartományba.
Dél-Afrika mellet itt dőlnek meg legtöbbször a rekordok.
A határokat feszegetők  10 napos rallyval készülnek fel a szezonra.
A buli november elsején kezdődött a tengerparti Recife városában. A 20 sárkányrepülő és 10 siklóernyős starthelyről starthelyre repülve keresztezi Brazília észak-keleti részét.
A résztvevők közt három magyar is van: Tasi Péter, Tamaskó Gábor és Kovács Béla.






GPS
A szervezők lakóbuszokkal követik a pilótákat – a karaván összesen 20 autóból áll.
A SOSertão Rally egyik célja, hogy kiismerjék és felfedezzék a tartomány adottságágait. Az egészet úgy kell elképzelni, mintha 30 pilóta azon dolgozna, hogy egy több ezer négyzetkilométeres terület adottságait közösen kielemezzék.
A másik cél karitatív: az elmaradott tartomány rászorulóinak a repülő-rally élelmiszersegélyt szállít.

Xceará Open

Forgó Szilárd, az egyik hazai nagykártya jövő héten utazik Brazíliába.
Az Xceará előtt nem akartam kifárasztani magam – mesél Szittó. November közepén rendezik ugyanis azt a versenyt, ahol már több rekord is született. Az egésznek praktikus oka van: a verseny szervezői megoldják a pilóták visszaszállítását, ezért aztán mindenki addig próbál repülni, amíg csak tud – mondja. 






Forgó Szilárd, az egykori világcsúcstartó
Nincsenek különösebb terveink, de azért a világcsúcsot minden nap kiírjuk, hátha bejön – mondja Forgó.
2002-ben Simonics Petivel felállítottak egy rekordot, amiről film is készült.
Igazából nekem az a célom, hogy a 400 kilométert valahogy megkarcoljam – vallja be Forgó Sziszi.
(A már Brazíliában kardoskodó Tasi Péter három évre rá ugyanitt repült magyar rekordot (340 km).)

Az idei évre meglehetősen sokan rágyúrtak, a fejleményeket napról napra figyelemmel követhetitek az extrem.hu-n.



Comments

comments