210 kilométeres sebességgel bringázott le a havas lejtőn

Megdőlt a világrekord a havas pályás gyorsasági kerékpározásban. Markus Stoeckl 210 km/órás sebességgel száguldott le a lejtőn. Még a sisakja is megfagyott, így alig látott.

A 33 éves osztrák Markus Stoeckl új világrekordot állított fel a közelmúltban egy mountain bike versenysorozat chilei fordulójában. A felújított La Parva gyorsasági pályán 210,4 km/óra (130,7 mérföld/óra) sebességet ért el, és 23 km/órás (14 mérföld/órás) sebességgel haladta meg és döntötte romba a nyolc éves világrekordot.

Hosszú évekig nem sok friss hírrel szolgáltak a havas pályás gyorsasági kerékpárok, a világ leggyorsabb hajtómű nélküli járművei. Az 1990-es években volt néhány felejthetetlen klasszikus páros verseny két versenyző, Eric Baronè és Christian Taillefer között, aztán nyugi lett. 





Markus a rekord felállítása közben. Utcai cipőben!

Korábban hagyományos bringán nyomták

A két francia különböző gyorsasági világrekordokat állított fel a francia Alpokban, ahol gumiruhába és aerodinamikus sisakba öltözve, testükhöz erősített spoilerekkel tekertek a kerékpárra már alig hasonlító, futurisztikus megjelenésű, röpítő járgányaikon.
Az egyetlen versenyző, aki valamelyest lépést tudott tartani a franciákkal, egy Kitzbühel-ből érkezett fiatalember volt, Markus Stoeckl.

Mivel ekkor még nem engedhetett meg magának drága prototípust, hagyományos versenykerékpáron versenyzett, és sikerült is ebben a kategóriában 187,013 km/órás világrekordot felállítania, 1999-ben, Les Arches-ban. Mivel ezzel egyidőben állította fel Eric Baronè 222 km/ó-s rekordját a prototípusok versenyosztályában, ezt számították világcsúcsnak.

Ezután megcsappant az érdeklődés Franciaországban; ahogy Markus meséli: nem volt verseny, nem volt bajnokság, nem voltak futamok. Azóta a “Herkules” becenevű óriás (100 kg-ot, vagy 220 fontot nyom, és 1,90 m, vagy 6 láb 4 inch magas) “normál” hegyi versenyeken rajtolt, saját céget alapított, és egy saját Világkupa csapatot állított fel “MS Intense Racing” névvel.

Üzleti útról érkezett a lejtőre

Éppen Portugáliában volt üzleti úton, amikor megtudta: felújítás alatt áll a régi, chilei gyorsasági pálya, a La Parva. Nem tétovázott, hanem miután nagy hamarjában összecsomagolta gyorsasági öltözékét, sisakját és “Intense M6” márkájú bringáját, azonnal felült egy Dél-Amerikába tartó gépre.

Hét nappal később, szeptember 14-én, pénteken 11:18-kor Stoeckl a lehető legmagasabb kezdőponton állt, közvetlenül a sziklák alatt, egy 2000 m hosszú és 45 fokos dőlésszögű lejtő előtt.

A körülmények messze nem voltak alkalmasak a rekordállításhoz. Mivel Dél-Amerika tavaszias időjárása a hó nagy részét elolvasztotta, és csak keskeny csíkokban maradt meg a csupasz hegyi sziklák között, nem lehetett fokozatosan emelni a rajtvonal szintjét a teszt-futamokon.  Az utolsó teszt-futam a kezdő szintnél 100 méterrel alacsonyabbról indult és 178 km/órás csúcs-sebességet mértek.

Alig látott száguldása közben

Mivel Stoeckl sisakjának védőrostélya fölfagyott, kénytelen volt visszatartani a lélegzetét a 40 mp-es futam idejére, így szinte vakon száguldott le a meredek, fagyos úton. 
Tudtam, hogy ez az egyetlen esélyem“- mondta a rekodja után.
De nemcsak ez volt a rekorder problémája.
“A chilei útra olyan kapkodva készültem, hogy a végén utcai cipőben kellett tekernem a rekordállító futamon” – derült ki száguldása után.
A rekordfutam végül hiba nélkül lement, fennakadás nem történt, Stoeckl 210,4 km/órás sebességgel száguldott.

Markus Stoeckl most ízlelgeti a sikert, és Eric Baroné egy másik, réges-régen felállított világrekordját készül romba dönteni – de ezúttal jobb felkészülés mellett és elsőosztályú anyagokat használva.
Fernando Habash, a La Parva sí-szakosztályának felelőse rekordállításra alkalmas pályát ígért neki.

Comments

comments