Igen ritka, hogy egy magyar sporttalálmány olyan gyorsan akkora nemzetközi sikert érjen el, mint történt ez az Air Race esetében. A két évvel ezelőtti tököli „világpremier” után már 2005-ben már kilenc futamos világsorozat lett belőle, amolyan légi Forma-1. Húsvét hétvégén a pilóták Tökölöt teszteltek.
Besenyei Péter a tököli edzőtáborban |
Március 26-án sajtóreggelit tartottak a „Red Bull Air Race 2005” versenysorozat szervezői, ahol részt vettek azok a nemzetközi műrepülő pilóták is, akik meghívást kaptak az idei évad versenyeire. A médianap apropója elsősorban az a repülési teszt volt, amelyet épp a sportág őshazájában – itthon! – rendeztek a pilóták számára. A teszt és gyakorlás során a pilóták először próbálták ki az új manővereket a gyakorlatban, hogy kellően felkészüljenek az évad első éles versenyére, amit április 8-án Abu Dhabiban, az Egyesült Arab Emirátusok fővárosában rendeznek.
Két éve még afféle különlegességnek számított a Tököli reptéren rendezett, tizenkét műrepülő pilótát felvonultató megmérettetés. Tizenhat hónap fejlesztőmunka és kísérletezés után, magyar szakemberek dolgozták ki a Red Bull Air Race minden elemét, alkották meg szabálykönyvét.
A pilóták az új kapukat is tesztelték |
Az új sportág sikerén fellelkesedve, egy évvel később már három fordulója volt a Red Bull Air Race-nek. Angliában, az Egyesült Államokban és a sportág őshazájában, Magyarországon rendeztek egy-egy futamot. A tavalyi három forduló után megszületett a légi Forma-1, a verseny, ami ötvözi a vakmerő bemutatók, hídátrepülések látványát és izgalmát a műrepülés hagyományaival.
A meghívásos eseményen mindig a világ legjobbjai vesznek részt, hiszen a verseny földközelben, nagy sebességgel, a közönség közelében zajlik, így különösen veszélyes. Tavaly júniusban nyolc pilóta mérte össze tudását a Londonhoz közeli Kemble repülőterén. Majd Augusztus 20-án az Air Race visszatért Magyarországra, a budapesti Duna szakasz felé nézőt. Alig egy hónappal később a tengerentúlon a Nevada állambeli Renoban kellett leküzdeniük a pályát. Az indulók között volt az első verseny győztese Besenyei Péter, a német Klaus Schrodt, az amerikai Kirby Chambliss, a brit Paul Bonhomme és Steve Jones, a holland Frank Versteegh, a spanyol Alex Maclean és a francia Nikolas Ivanoff.
|
A Red Bulltól kapott információink szerint 2005-ben már kilenc ország ad otthont a futamoknak. A sorozat első fordulóját április elején rendezik Abu Dhabi-ban. Az Arab Emirátusok után júniusban Hollandiában, Rotterdeamban, június végén az ausztriai Zeltwegben, majd július közepén az írországi Rock of Cashelben, a világ legősibb kelta emlékműve mellett kell helytállniuk a pilótáknak. Augusztusban az angliai Longleatben találkozik a mezőny, majd 20-án ismét Budapesten a Duna felett versenyeznek a pilóták. A tervek szerint Moszkva majd Torontó is fogadja a légi cirkuszt és az évadot a San Franciscoban rendezett futam zárja.
Az idei versenyeken kilenc, meghívott pilóta méri össze tudását. A 2003-as és egyben első Red Bull Air Race győztese, a versenyág szellemi atyja, Besenyei Péter mellett röppályára áll a német Klaus Schrodt, a holland Frank Versteegh, a 2004-es budapesti verseny győztese, az amerikai Kirby Chambliss, valamint honfitársa a renoi győztes Mike Mangold, az angol, Matadorok nevű műrepülő páros: Paul Bonhomme és Steve Jones, a spanyol Alex Mclean és végül, de nem utolsó sorban, a korzikai, francia Nicolas Ivanoff.