15 tény, amit nem tudtál a Nagy Fal gördeszkás átugrásáról

Mint arról a nyáron beszámoltunk, a gördeszkás fenegyerek Danny Way sikeres Guinness rekordot állított fel, amikor is gördeszkával átugrotta a kínai Nagy Falat. Több, mint 80 km/h-s sebességgel száguldva a rámpán végül is sikerült teljesítenie a feladatot, s ezzel Danny az első ember, aki motorizált segítség nélkül teljesítette a feladatot. Bár Danny elvétette az első landolást, azután még négyszer sikerült átugrania a több, mint 18 méteres távolságot, miközben 360 fokos forgásokkal fűszerezte a látványt.

1. Danny Way először akkor gondolt arra, hogy „át kellene ugrani a Nagy Falat”, amikor egyszer épp a történelmi építmény felett repült, úton egy ázsiai versenyre. Amikor megemlítette barátainak az ötletét, ők csak nevettek rajta. Azonban az ötletet hamar tettek követték, amikor Danny találkozott a Kínai Extrémsport Szövetség funkcionáriusával, aki támogatta az ötletet.



2. A kínaiak (hivatalosan) belevésték Danny nevét a Nagy Fal oldalába, még mielőtt megkísérelte volna az ugrást. A neve közvetlenül az első kínai asztronauta neve mellé került, s így Way az első nyugati ember, aki ebben a megtiszteltetésben részesült.



3. Az utolsó pillanatban Danny még egy toldalékot építtetett a rámpa tetejére: „Inkább legyen nagyobb az ugrás, mint túl rövid” – mondta nyugodtan, miközben felmászott az építmény tetejére. Annak ellenére, hogy Danny átugrotta a távot első kísérletre, ijesztően közel volt az általa megjelölt kritikus ponthoz és nagyon komoly bokazúzódásokat szenvedett. Ha nem készült volna a toldás, Danny minden bizonnyal nem élte volna túl az ugrást.



4. Danny-t saját orvosa mellett a kínai olimpiai csapat orvosa látta el. Azonban a deszkás visszautasította a röntgenes vizsgálatot, hiszen tudta, a kiterjedt sérülések következtében minden bizonnyal eltiltanák a további ugrásoktól. Danny lidokain-injekciókkal a bokájában volt képes újra nekirugaszkodni. Hihetetlen, de Danny másodszori nekirugaszkodásra is alacsony szárú cipőben (amely fél számmal nagyobb volt és dupla talpbetéttel volt „tuningolva”) teljesítette a feladatot. Az esés után az esemény szponzora, a Quiksilver titkosította a legrosszabb eset bekövetkeztére készített forgatókönyvet, amely instrukciókkal szolgált arra az esete, ha Danny belehalna a kísérletbe.



5. Az utolsó ember, aki Danny előtt próbálkozott, hogy motoros segítség nélkül átugorja a Nagy Falat, a kínai Wang Jiaxiong volt. A 30 éves kaszkadőr 2002-ben egy kerékpárral próbálkozott, ám a levegőben elfordult és fejjel lefelé lezuhant 15 méter magasról. Wang még aznap belehalt sérüléseibe.

6. Danny az ugrás közben magánál tartott egy maréknyit elhunyt apja hamvaiból.



7. Egy legenda szerint az 1500-sa években, az akkor uralkodó Ming dinasztia egy hivatalnoka volt az első, aki megpróbálkozott átrepülni a Nagy Fal felett (és valószínűleg a történelem első asztonautája is egyben). A Wŕn Hů névre hallgató jóember Kína fejlett lőportechnikáját kívánta alkalmazni, mikor 47 rakétát szereltetett székére és belevágott. Felmászott a rakétaszékre, miközben szolgái beizzították a „hajtóművet”. Hatalmas robbanás következett. Miután a füst eloszlott Wŕn és a szék nem volt sehol. Soha többé nem látták őket.



8. Több, mint 100 millió kínai nézte élő egyenes adásban a Nagy Fal Ugrást. Ez volt a kínai televízió történetének legnézettebb fél órája. Danny számára ez a 30 perc elegendő volt öt kísérlet bemutatására.



9. Az eseményt körülvevő őrületre jellemző a következő sztori: A Danny által lakott szálloda recepciósának neve Harry Wang volt. Egy Sean Rogers nevű washongtoni 100 dollárt ajánlott az aláírásáért. Wang tisztelettel elhárította az ajánlatot.



10. A kockázatkerülés mélyen beleivódott a kínai kultúrába. Mégis, a kínai kormány olyannyira hálás volt Dannynek, hogy két órára felfüggesztette a munkát a nagy napon és nyilatkozatott adott ki, melyben felszólította a munkásokat „eme történelmi esemény figyelemmel követésére és támogatására”. A munkásoknak aznap két órával előbb kellett munkába állniuk.

11. Danny elmesélte, hogy amikor feljutott a rámpa tetejére, hirtelen emberek kezdetek mindenfelé felbukkanni a környező bozótból. „Mintha hullámzott volna a környék” – emlékezett vissza a deszkás arra, mikor helyiek ezrei bujkáltak a környező bozótosban, hogy csak egy pillantást vethessenek a fokozottan védett eseményre.



12. A hatalmas rámpa építéséhez nem használtak semmilyen daruféleséget. 60 munkás építette kézzel a 40 fokos hőségben heteken át. A munkások egy tevét tartottak „készenlétben” Dannyék csapatának, de a púpjai nem voltak elég kemények a meglovagoláshoz, így senki sem próbálkozott a meglovagolásával.



13. A Peking Megarámpa a valaha épített legnagyobb gördeszkás építmény. Elkészítéséhez 60.000 csavarra, 4.000 ácskapocsra, 410 fatáblára és 200 speciális gördeszkás rétegelt lemezre (USA import 60.000 dolláért) volt szükség. Az egész látványosság – rámpaépítés, védelem, utazás, egyéb látványelemek – teljes költsége 1.7 millió dollár körül alakult. A munkások kifogytak a csavarokból a rámpa befejezése előtt, így kénytelenek voltak szögekkel befejezni a konstrukciót.



14. Kína első uralkodója, Ying Zheng mindössze 13 éves volt, amikor megparancsolta a Nagy Fal megépítését i.e. 246-ban. Ugyanő 700.000 rabszolgát küldött egy hatalmas sír megépítésére, ahol 8.000 embernagyságú terrakotta katonát állíttatott fel végső nyughelye körül. Minden a síremléken dolgozót megöltek és eltemettek a sír körül azért, hogy a pontos hely titok maradjon. A sírt végül csak 1970-ben fedezték fel helyi földművesek. A hála jeléül a kínai kormány egy ősi terrakotta harcost ajándékozott Dannynek.



15. Danny Nagy Fal ugrása minden nagyobb ázsiai újságban vezető hír volt. Cikkek ezrei foglalkoztak az eseménnyel, s több száz televíziós anyag kommunikálta a rekordot a nézők felé világszerte. Danny ugrása nemcsak a valaha volt legnagyobb nyilvánosságot kapó gördeszkás esemény volt, hanem az extrémsportok között is történelmi esemény lett.

Comments

comments